Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 6362 ggr
Katten_
6/30/12, 7:31 PM

Plantera?..

Ska flytta till ett hus med trädgård, vill plantera blommor,

typ röda rosor

vita rosor

och plantera:

lök

sallad

tomat

jordgubb

………………………………………………………….

Så hur planterar man allt? vad behöver man, hur planterar man?

osv…
/C

/Christel & kaninerna! Glad

Annons:
Aneema
6/30/12, 7:53 PM
#1

Det är ganska olika med de saker du vill plantera. Rosor är ju fleråriga de brukar tappa bladen under vintern men sen få nya blad och blommor när det är vår. Det som är viktigt med Rosor är att du väljer en sort som passar där du bor. De tål kylan på vintern olika bra.

Sallad är lätt att odla. Den växer upp ganska snabbt. Du behöver ett ställe med rensad jord antingen direkt på marken eller så kan man ha någon form av låda där man har jord, eller en stor kruka. Det enda som är lite knepigt med salladen är att fröna inte vill gro om det är för varmt, men jag har aldrig haft problem med det. Sallad behöver ganska mycket vatten för att bli god, om den får bli torr så blir den besk i smaken.

Tomatplantor är ettåriga. De sås på våren eller så får man köpa en färdig planta. De vill vara i ganska näringsrik jord. En del behöver växthus eller att få stå på en altan eller mot en husvägg andra sorter är mer tåliga. Även tomaterna kan man sätta i en stor kruka eller i en hink. Man kan även köpa en jordsäck och skära två hål i där man kan sätta två tomatplantor, fast det ser ju inte lika snyggt ut. Tomater ska helst vattnas ganska ofta om de får lite vatten ett tag och sen mycket vatten så är det risk att tomaterna spricker. Vissa sorters tomater är det bra att plocka bort en del skott på och kanske att nypa bort toppen på plantan när det blivit några klasar så att plantan får ägna all sin kraft till just de klasarna.

Jordgubbar är fleråriga. De ger oftast mest bär efter några år. Finns massor av olika sorter.

Det var lite korta svar. Det finns massor mer att lära om var och en av de här sakerna.

dolfen
6/30/12, 9:18 PM
#2

Tomatplantor kan man övervintra, och därmed är de fleråriga.

Själv har jag tagit toppsticklingar från F1-tomat jag sådde förra våren och övervintrat med gott resultat.
Jag har inte möjlighet till att ge tomatplantor rätt miljö vid övervintring. (Sticklingar funkar dock.)

Jag har ingen erfarenhet av att övervintra physalis (kapkrusbär) men jag har läst här i Trädgård att man så kan göra.

Bjornen
6/30/12, 10:07 PM
#3

Tomater är ursprungligen fleråriga men av praktiska orsaker är vanliga tomatsorter så pass stora att de blir svåra att övervintra men "tjuvar" kan tas under sensommaren som sticklingar och hinner inte bli så stora att de kan klara övervintring inomhus. Lågväxande busktomater brukar dock hålla acceptabel höjd att de kan övervintras som plantor. Jag har dock sällan behållit dem mer än en vinter och kunnat skörda enstaka frukter till jul.

Kapkrusbär (Physalis) är dock lättare att övervintra och jag har haft plantor i över 5 år.

Plantor som ska övervintras bör bara vara planterad i kruka som endast tas in före frost och gärna lite tidigare.

Katten_
6/30/12, 10:54 PM
#4

Oj mycjet att läsa om!

Ska söka lite,

tack för svaren! :)

/Christel & kaninerna! Glad

Upp till toppen
Annons: