Annons:
Etikettrosor
Läst 9260 ggr
DesK
2012-06-25 19:39

Vilka sortrs nyponrosor har jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dels har jag en med vita blommor

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2012-06-25 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dels en med rosa blommor

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[deen]
2012-06-25 20:59
#2

Åh, #1 ser ut som en gammal fin apotekarros! En av mina favoriter, blombladen är jättebra att göra rosenmarmelad av i så fall, stark och god lukt! Glad

Bjornen
2012-06-26 02:05
#3

Den första är en pimpinellros (Rosa pimpinellifolia) med halvdubbla blommor. En sådan sort är Finlands vita ros, men det finns flera varianter. Den vilda sorten hade enkla blommor och kallades klittros och numera utrotad från sin enda vilda växtplats i Sverige.

Den andra är en vresros (Rosa rugosa). Kanske ursprungssorten som kom först från Japan till Danmark för att binda sanddynerna. En möjlig sort Dagmar Hastrup som har blekrosa blommor och lågväxande.

Maria
2012-06-26 15:27
#4

Vresrosor är bland de finaste Rosor jag vet.

Jag har satt några i rabatten utanför huset och de har nästan helt tagit över nu till min stora glädje. Jag har en enkel rosa (den vanligaste tror jag) och en dubbel lite mörkare rosa och en vit sort.

Det verkar som om man kan klippa dem när som helst på året. Blommar gör de ändå.

De doftar ljuvligt och efter blomningen så kommer de stora vackra nyponen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2012-07-06 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för era ba och trevliga svar, den rosa har ju ännu inte blommat iår, men när den gör det tar jag några nya foton Glad

Efterhand som vi rensar och röjer kommer det fram nya trevliga överraskningar här Glad Vad kan detta vara för slags (nypon)ros?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-07-06 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[deen]
2012-07-06 18:08
#7

Men du, det är inte utan att man blir lite avis, haha! Flört Hur många Rosor har du?

DesK
2012-07-06 18:14
#8

#7 Ingen aning Flört Har bott här nu i 4,5 år och jag hittar något nytt varje sommar + att jag satte en klätterros - Flammentanz för 3 år sen Glad Trädgården är rätt gammal, de som en gång anlade den var nog mycket kunniga och intresserade trädgårdsentusiaster Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[deen]
2012-07-06 18:34
#9

Vad häftigt, kommer att tänka på boken den hemliga trädgården! Hoppas du får nåt bra svar på vad det är också!

Åsa S
2012-07-06 18:42
#10

Den med lite mörkare bladverk åt det vinröda hållet ä'r en daggros (Rosa glauca)

Bjornen
2012-07-06 22:20
#11

Daggrosen frösår sig ofta, då den inte sprider sig med rotskott.

#6 kan vara Agnes (i ropet på 60-talet) ? Den ser ut att vara någon hybrid med Rosa rugosa som Agnes är.

AnnaGreta
2012-07-09 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vilken roskunskap det verkar finnas på detta forum! Jag har ett par små rosbuskar på tomten som ingen vet hur länge de vuxit här. Står även ett par ute i fårhagen, kan det vara någon vild variant? De har i princip blommat över nu, men en blomma fanns kvar att fota.

AnnaGreta
2012-07-09 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Går det att avgöra vad det kan vara för sort?

Annons:
Bjornen
2012-07-09 18:11
#14

#12-13 ser ut som Rosa canina nyponros, som finns vildväxande upp till ungefär Dalävlen. Den har frånr 1900-talet varit ett vanligt ympunderlag. Ett möjligt alternativ är äppelros och då luktar bladen (inte kronbladen) äpple när man gnuggar bladen, som också ibland använts som ympunderlag.

AnnaGreta
2012-07-09 19:27
#15

Äpple luktar det inte om bladen, så nyponros verkar troligast. Tack för svar!

DesK
2012-07-11 17:05
#16

AnnaGreta jättekul att du visar fina Rosor här också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnnaGreta
2012-07-12 17:59
#17

Jo, de var fina. Nu få jag nöja mig med att titta på bilder av dem, för när jag kom hem från jobbet idag var de jämnade med marken! Skrikandes Hyresvärden hade varit i farten och slagit vägkanter och röjt sly, de föll tydligen in i den kategorin… Men de växter kanske upp igen?

Som väl är har jag egna planterade Rosor att njuta av i stället!

DesK
2012-07-18 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nej men fy vilken tråkig hyresvärd! Gråter De växer nog upp igen. Jag har ju, som sagt, hittat en del Rosor här när jag har röjt. Flera av dessa har varit nedklippta x antal gånger, men kommer nu fint Glad

Okej detta är ingen nyponros, men här är en ny bild på min Flammentanz som jag satte för 3 år sen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnnaGreta
2012-07-18 22:59
#19

Haha ja, fast han är bra på många andra sätt och jag tror inte han vågar såga ned något mer utan att fråga mig först!

Underbar Flammentanz, funderar på om jag inte ska skaffa en sån jag med.

DesK
2012-07-19 10:11
#20

Bra det i alla fall Glad

Jo den är fin, härdig och lättskött, fast den fick löss i våras, då sprejade jag den med såpvatten, så de gröna bladen är tyvärr lite bleka, men lössen försvann.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Bjornen
2012-07-19 10:19
#21

Med lite tur blir det även nypon på de allra flesta Rosor. Med ändå mycket mera tur och lämplig partner kan ju ett nyponfrö ge upphov till en ny sort av ros. Chansen är mycket liten att avkomman blir riktigt bra, men alla sorter av Rosor är ju tillkomna på det sättet. Några dock genom spontana mutationer eller andra genförändringar.

Gamla sorter av pimpinellrosor har ofta tillkommit spontant. Tyvärr är de flesta av dem nu försvunna

AnnaGreta
2012-07-19 17:15
#22

#20 Tycker det har varit löss på precis allt i år!

#21 Spännande, kanske skulle prova att så ett nyponfrö en gång då! Men man får väl ha tålamod några år kan jag tänka, innan man ser resultatet?

Upp till toppen
Annons: