Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3687 ggr
WiolaH
2012-06-19 05:49

Kryddväxter - vilken jord?

Nu ska kryddorna ut i ett "kryddland", men vilken jord blir bäst?Jag har styv lera så jag brukar få blanda ut den med barkmull, plantjord och kogödsel för att underlätta för växterna…… Men vill inte kryddor stå lite magert?

Jag hade tänkt skörda och använda det mesta i min matlagning/örtte´

Behöver jag anlägga 2 bäddar med olika jord? Hade tänkt mej en cirkel placerad i full sol med lavendel och isop runt om som häckar……

Jag har: Timjan Salvia 3 olika, Mynta, Rosmarin, Fransk dragon, Grekisk och vanlig oregano, Isop och Libbsticka, hittills….. -och tänkte skaffa mer vartefter (tar gärna emot tips).

Björnrot är på gång framåt sensommar-höst, så snart man kan ta frö….

Vilken växt vill ha vad? och går det bra att köpa t.ex. så/kaktusjord är det FÖR magert?

Annons:
Åsa S
2012-06-19 07:04
#1

Gör upphöjda bäddar och blanda den befintliga jorden med grovt material typ grov täckbark, grus och liknande. Till många av de du nämner bör det vara bra dränering det är ofta om det är för dålig dränering som sånt som timjan inte klarar vintern. Tänk även på att mynta är världens ogräs och den verkar älska lerjord.

WiolaH
2012-06-19 22:04
#2

Jag har haft mynta i krukor under några år av just den anledningen, har fått tips om att gräva ner en hink el liknande med borttagen botten för att ha lite koll på myntan.

Någon mer kryddväxt som trivs i lera?

Jag har blandat plantjord och barkmull med den befintliga leran i de rabatter jag hitills anlagt, tror du jag kan fortsätta med det och bara blanda i lite grövre material oxå som täckbark t. ex. Är det inte bättre med så-/kaktusjord? Den är ju både lite mer "mager" OCH genomsläpplig…..

Upphöjda bäddar har jag inte förstått vitsen med ännu……. de fryser mycket tidigare på vintern och töar långsammare på våren (bor i skåne). Vi har ju för det mesta barmark härnere. Hade däremot tänkt göra bädden som en liten kulle i cirkelform…..

Bjornen
2012-06-20 07:43
#3

Timjan (svår att övervintra), Salvia och rosmarin (normalt övervintrar den knappt i Sverige) vill alla ha väldränerat och speciellt vintertid.

Oregano (kungsmynta) och isop vill ha någorlunda väldränerat men klarar också lite tyngre jord. Samma sak gäller dragon och fransk dragon ansesinte gå att övervintra i Sverige (?), men väl den ryska. Skillnaden inte helt enkelt.

Myntor och libbsticka vill ha tyngre ochmera vattenhållande jord. De gillar också mera näring än övriga kryddväxter.

Att använda plantjord eller såjord är ett dyrt och kortsiktigt (1-2 år) sätt att förbättra jordar. Använd istället sand och grus samt gödslad torv och ev barkprodukter.

Varaktig jordblandning kan bibehållas med markväv som läggs på leran.

Upp till toppen
Annons: