Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Köttätande växt

2012-06-14 21:00 #0 av: Växten00

Hej! Jag hittade inte riktigt när jag sökte om fakta på köttätande växt. Men här är några frågor som jag inte hittade:

1. Behöver dom mycket solljus?

2.  Vilka insekter äter dom? Äter dom t.ex guldbaggar, humlor, getingar?

3. Måste insekterna leva, eller kan man ge insekter som redan är döda?

Ja, det var dom frågorna som jag inte hittade.

Anmäl
2012-06-15 01:38 #1 av: Bjornen

Köttätande växter växer oftast på kvävefattiga marker (myrar och ofta delvis vattenhållande torvmarker) och några växer i vatten. Behovet av ljus varierar.

Beroende på art utnyttjar de från mikroskopiska smådjur till pollinerande insekter.

Oftast är det insekternas eller smådjurens rörelse som startar deras fasttagande och enzymnedbrytning.

I Sverige finns tre olika släkten av insektsätande vilda växter sileshår, tätört och bläddror (finns i vatten i form av dypölar och endast blommor som är synliga ovan vattenytan och blommar inte varje år. Därutöver finns en förvildad amerikansk art också i Sverige.

De insektsätande växterna är inte beroende av kött, men det blir ett bra tillskott för deras tillväxt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.