Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3764 ggr
NeuroJajje
2012-06-10 14:23

Adenium Bonsai från frö

Som rubriken lyder så tänkte jag göra ett inlägg där jag ska så lite nya Bonsaier av arten Adenium. Och samtidigt ge er lite tips och råd, och säkerligen få en hel del tips och råd själv :)

Dessa fröer har handplockats i Indonesien och är som sagt av en art som heter Adenium.

Nu är ju just bonsaier inte de snabbaste på att gro och inte heller på att växa som ni säkert redan vet ;)

Men jag tyckte det kunde vara ett roligt projekt att lägga upp.

Jag tyckte det kändes onödigt med bilder på tillväga gångs sättet så här i början, men på begäran så lägger jag förstås upp bilder.

Så här gör jag.

  1. Vi börjar med att lägga x antal fröer i vatten i 24 timmar.
  2. Lägg fröerna på fuktat papper och vik ihop, lägg i en påse i kylen tills de gror, vanligtsvis inom 7-9 dagar.
  3. Efter det så planterar vi fröna i ett jiffyblock som vi sen ställer i en bonsai-kruka, och som vi sen fyller på med jord.
  4. Nu placerar vi krukan i ett fönster, helst nord, nord/väst, kom ihåg att vattna. (det är annars lätt å glömma bort innan plantan kommit upp.

Många tror att ordet "Bonsai" är en art, men ordet "bonsai" betyder ordagrant BON = Skål och SAI = Träd. Ett Skålträd med andra ord.

Man brukar kalla Bonsai för en form av konstverk, och det är det verkligen, men kom ihåg att innan du börjar "styra" över din Bonsai så ska den vara minst 2-3 år gammal.

Jag har även tänkt göra en egen liten "hörna" här på ifukos, som en liten "plantskola" med kategorier för olika växter.

Hör gärna av er om det är något ni skulle vilja se mer av.

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Annons:
[deen]
2012-06-10 21:12
#1

Häftigt, ska bli intressant att höra mer om!

beem
2012-06-10 22:25
#2

Jag ser fram emot fortsättningen - gärna med bilder.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2012-06-10 22:26
#3

Bonsai går att göra av de flesta vedartade växter. Vanligast och billigast är nog av alm.

Groningen av bonsaier behöver inte vara senfärdiga att gro. Det borde bland annat gå att göra av olika arter av Salix. Vissa av dessa frö behåller sin grobarhet under endast timmar och groningen sker under timmar eller ett fåtal dygn.

Enklast att göra Bonsai är av vanlig tall (Pinus sylvestris) som är enkel att hitta frön av i naturen. För att sedan göra Bonsai av den är bara att misshandla plantan så mycket som möjligt och snart är det en Bonsai.

Jag själv tycker att Bonsai är en grov misshandel av träd och mycket onaturligt, och därför är jag inte förtjust av dem.

Miss__Linda5
2012-06-11 15:13
#4

Ska bli väldigt roligt att se hur det går, har själv 2 stycken adenium hemma.

vivica
2012-06-15 21:01
#5

Hej! Har själv 7st…en som jag har drevet upp från frö(den enda som jag lyckades medRynkar på näsan) Dom andra har jag köpt från tradera….och man blir helt frälst när man ser bilder på dessa vackra blommor och jag ser fram emot när mina blir gamla nog till att börjar blomma Skrattande

Upp till toppen
Annons: