Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 2456 ggr
Gronstedt
2012-06-01 06:17

Renovering av brobalkar?

Mellan min trädgård och "utmarkerna" finns en bro som består av trädäck på järnbalkar. Däcket måste bytas och då vill jag förstås passa på att fräscha upp balkarna också - de är ytrostiga men strukturellt friska. Men vad ska jag använda? Jag kommer förstås att avlägsna så mycket rost jag kan, men helt metallrent kommer det inte att kunna bli.

Det enda jag kommit på är Hammerite-primer med svart Hammerite över, men jag har också fått mer eller mindre fantasifulla förslag på lastbilslack, båtfärg med mera.

Däcket ska tåla att bära en häst (och gärna en bil) och bredaste spann mellan balkar är 90 cm. Jag tänker mig tryckträ tjocklek 70 mm - men hur stor spalt bör det vara mellan bräderna, för att så lite löv, skräp och vatten som möjligt ska bli kvar på däcket, men hästen inte ska bli rädd när den ser vattnet genom springorna och inte riskerar att fastna/snubbla?

Tankar och idéer mottages tacksamt!

Annons:
Jalking
2012-06-01 10:40
#1

Jag föreslår att du testar att ställa samma fråga på Hemmet i Fokus. Där finns byggnadskunnigt folk.

Beträffande färgval så är nog "båtfärg" inte så dumt med den skillnaden att du bör tänka fartyg och inte plastbalja. Det känns dock rätt mycket overkill att köpa sån färg. Jag tror inte att din bro blir överspolad med saltvatten speciellt ofta. Färgen säljs oftast i 20-litershinkar, ibland finns 5-liters.
Bättre då att du helt enkelt rådfrågar på en seriös färghandel. Undvik vattenlöst färg och helst allt annat som påstås vara miljövänligt. Sånt funkar bra inomhus. Utomhus på metall är det riktig färg som gäller om det ska sitta.

Upp till toppen
Annons: