Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3442 ggr
[GunillaF]
2012-05-21 22:44

Vad är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på semester på Kreta för några dagar sedan och "råkade" knycka några skott på en ödetomt. Några blommor hade slagit ut och de var mörkrosa, nästan lila. Hade ingen kamera med just då, därför ingen bild på blommorna.

Är det någon som med hjälp av min bild kan säga vad jag fick med mig hem?

Annons:
Bjornen
2012-05-22 07:36
#1

Jag trycker det ser ut som praktportulak (Portulaca grandiflora). Den var relativt vanlig som krukväxt hos oss under 1950- och 1960-talet. Säljs numera som utplanteringsväxt och särskilt för små amplar. Blommar med gula, röda, rosa och vita blommor. De som säljs numera har oftast dubbla blommor. Den brukar räknas som ettårig, men kan övervintras åtminstone äldre sorter.

[GunillaF]
2012-05-22 07:51
#2

#1 Tack för ditt svar.

Jag googlade på den blomma du föreslår och fann många vackra bilder, men alla var dubbla/fyllda eller vad det kan heta.

De blommor jag såg på "min" växt var enkla. Men det kanske finns sådana också?! Blomman hade spetsiga kronblad.

Alexander/zon3
2012-05-22 11:19
#3

Det du har är någon isört, kanske Carpobrotus edulis , Cephalophyllum subulatoides , Delosperma sutherlandii eller någon annan i familjen Aizoaceae.

På denna länk hittar du många arter med bilder innom det släktet

Family: Aizoaceae

[GunillaF]
2012-05-22 11:40
#4

#3 Ja, det är det ju. Så här såg blommorna ut.

Tack så väldigt mycket!Skrattande

Tror du jag får den att överleva? Vet du om jag måste tänka på något speciellt för att lyckas?

Alexander/zon3
2012-05-22 12:53
#5

Vill stå soligt och varmt under sommaren, inte så mycket vatten. Står gärna ute (men avhärda först mot solen om den stått inne på vintern) dock mår den inte bra av för mycket regn. Tål lite frost, men inte kyla och fukt så bäst är nog att ta in den strax innan första frostnatten.

Jag tycker dom är svåra att övervintra, är känsliga både för lång torka och för mycket vatten. Extraljus tänt 18timmar är bra ha ca 5-10cm ifrån växten ljuset. Sen till våren ta ut efter att frosten är förbi och avhärda mot sol.

Har du växt hus trivs den bra där. Vet inte hur den funkar inne åretrunt, men dom vill ha en svalreperiod och det får dom automatsikt ute.

Har själv odlat en del isörter både fleråriga och ettåriga (och som man odlar som ettårig) och odlar varje år. Tycker dom ettåriga är enklare då behöver man inte tänka på övervitring.

[GunillaF]
2012-05-22 12:57
#6

#5 Tack för tips och råd. Tror jag ska sätta den i en stor kruka med san/jord så blir det lättare att ta in den till hösten. Att ha den ute året runt är inte att tänka på med de vintrar vi har här i Norrlands inland.

Annons:
Alexander/zon3
2012-05-22 13:17
#7

Nej den är inte härdig någonstans i sverige.

I kruka kommer den nog må bra, och luckerjord är såklart bra så vatten inte blir stånde. Alt är att sätta den under tak när det regnar väldigt mycket i perioder på sommaren.

Lycka till med den, väldigt vackra blommor har dom.

[GunillaF]
2012-05-22 13:20
#8

Tack än en gång. Ja, den har väldigt vackra blommor. Det var därför jag knyckte skotten.TystCoolOskyldig

Upp till toppen
Annons: