Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Vad är det här?

2012-05-21 22:44 #0 av: [GunillaF]

Var på semester på Kreta för några dagar sedan och "råkade" knycka några skott på en ödetomt. Några blommor hade slagit ut och de var mörkrosa, nästan lila. Hade ingen kamera med just då, därför ingen bild på blommorna.

Är det någon som med hjälp av min bild kan säga vad jag fick med mig hem?

Anmäl
2012-05-22 07:36 #1 av: Bjornen

Jag trycker det ser ut som praktportulak (Portulaca grandiflora). Den var relativt vanlig som krukväxt hos oss under 1950- och 1960-talet. Säljs numera som utplanteringsväxt och särskilt för små amplar. Blommar med gula, röda, rosa och vita blommor. De som säljs numera har oftast dubbla blommor. Den brukar räknas som ettårig, men kan övervintras åtminstone äldre sorter.

Anmäl
2012-05-22 07:51 #2 av: [GunillaF]

#1 Tack för ditt svar.

Jag googlade på den blomma du föreslår och fann många vackra bilder, men alla var dubbla/fyllda eller vad det kan heta.

De blommor jag såg på "min" växt var enkla. Men det kanske finns sådana också?! Blomman hade spetsiga kronblad.

Anmäl
2012-05-22 11:19 #3 av: Alexander/zon3

Det du har är någon isört, kanske Carpobrotus edulis , Cephalophyllum subulatoides , Delosperma sutherlandii eller någon annan i familjen Aizoaceae.

På denna länk hittar du många arter med bilder innom det släktet

Family: Aizoaceae

Anmäl
2012-05-22 11:40 #4 av: [GunillaF]

#3 Ja, det är det ju. Så här såg blommorna ut.

Tack så väldigt mycket!Skrattande

Tror du jag får den att överleva? Vet du om jag måste tänka på något speciellt för att lyckas?

Anmäl
2012-05-22 12:53 #5 av: Alexander/zon3

Vill stå soligt och varmt under sommaren, inte så mycket vatten. Står gärna ute (men avhärda först mot solen om den stått inne på vintern) dock mår den inte bra av för mycket regn. Tål lite frost, men inte kyla och fukt så bäst är nog att ta in den strax innan första frostnatten.

Jag tycker dom är svåra att övervintra, är känsliga både för lång torka och för mycket vatten. Extraljus tänt 18timmar är bra ha ca 5-10cm ifrån växten ljuset. Sen till våren ta ut efter att frosten är förbi och avhärda mot sol.

Har du växt hus trivs den bra där. Vet inte hur den funkar inne åretrunt, men dom vill ha en svalreperiod och det får dom automatsikt ute.

Har själv odlat en del isörter både fleråriga och ettåriga (och som man odlar som ettårig) och odlar varje år. Tycker dom ettåriga är enklare då behöver man inte tänka på övervitring.

Anmäl
2012-05-22 12:57 #6 av: [GunillaF]

#5 Tack för tips och råd. Tror jag ska sätta den i en stor kruka med san/jord så blir det lättare att ta in den till hösten. Att ha den ute året runt är inte att tänka på med de vintrar vi har här i Norrlands inland.

Anmäl
2012-05-22 13:17 #7 av: Alexander/zon3

Nej den är inte härdig någonstans i sverige.

I kruka kommer den nog må bra, och luckerjord är såklart bra så vatten inte blir stånde. Alt är att sätta den under tak när det regnar väldigt mycket i perioder på sommaren.

Lycka till med den, väldigt vackra blommor har dom.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.