Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 11117 ggr
WiolaH
2012-05-18 10:20

Gnaghål i klematis

Har just hittat gnaghål på min klematis Georg, blommor och knoppar har hål och är "urätna"…..-inte alla men några stycken. Den börjar just nu slå ut och det är trist att se de fina klockorna "lemlästade" på detta sätt.

Hittar inga andra tecken på "ohyra", vad kan detta vara? Jag har flera klematis i trädgården, är de oxå i fara att smittas?

Alla min klematis står för närvarande i stora krukor så det är lätt att byta jord eller separera dem, tackolov. Men de ska ju ner i rabatter så småningom och då vill man ju att de ska vara friska….

Annons:
dolfen
2012-05-18 19:46
WiolaH
2012-05-19 08:15
#2

Tack för länken, nu fick jag lite mer kunskap alldeles gratis igan Flört

Men det verkar inte vara stekeln, det syns inget på själva plantan eller bladen, endast några blommor som är urätna. Kanske är det tvestjärtar.

Eller är det som någon sa förra sommaren när mina fuchsior visade samma problem (urätna blommor), att det är bin som äter hål i blomman för att komma åt nektar….. Obestämd

Det var på hösten när nästan allt annat var utblommat, bara fuchsior kvar och nu är det tidigt på säsongen och nästan inga växter har kommit igång med blommningen, bara min klematis Georg (atragene-gruppen) och Helsingborg. Jag sätter dem i karnatän tillsvidare……Skäms

Vill gärna höra om fler har haft samma problem?

Bjornen
2012-05-20 07:38
#3

Inga bin biter sönder blommorna, däremot utnyttjar bina hål som stenhumlor har bitit på t.ex. klöverblommor när deras sugsnabel inte är tillräckligt långa. Även bina har relativt kort sugsnabel jämfört med vanliga humlearter. Dessa hål är knappt synliga. Teoretisk skulle bladskärarbiet möjligen kunna ha skurit ur bitar ur blommor för att använda som bomaterial. De skär ur bitar ur blad som blir delar av hennes bo.

Mest troligt att sniglar eller snäckor har ätit av blommorna. Med tanke på årstiden troligen snäckor.

WiolaH
2012-05-20 08:43
#4

Visserligen har både snäckor och sniglar vaknat till liv härnere (Helsingborg), men klematisen står i stor kruka och jag tycker jag har ganska bra koll på att där inte är några sniglar…….. kanske ska leta efter snäckor då? Men äter de ur blommor bara inuti?Det finns inga skador på bladen eller i övrigt på plantan…..

Ska se om jag kan få iväg en bild på skadorna….

Jag har annars gott om både humlor och bin som inte verkar inte ha vaknat ännu, men humlorna är ju i full gång trots kylan……

Bor på gränsen till ett naturreservat och får ofta in djur o insekter i min trädgård som ingen annan känner igen…….

WiolaH
2012-05-23 07:13
#5

Nu har jag lyckats studera ohyran på min klematis på nära håll……. -och visst är det klematissteklar (hittade bilder på nätet).

Enligt uppgifter jag hittat på nätet ska man plocka bort dem för hand, de ska sitta som upphöjningar i bladvecken…… jag har synat min klematis med förstoringsgals och hittar inga synliga tecken på steklar eller annan ohyra…… men det ÄR massor med klematissteklar som svärmar runt plantan

Jag har försökt att fånga och klämma ihjäl dem men det är ett evighetsarbete så för att skydda övriga klematis i min trädgård tog jag till Pyrex-N. Sprutade plantan noga och vattnade ner i jorden (står i bruksanvisningen att man kan göra så), men hur MYCKET (hur många liter?) ska man vattna ner? Hittar ingen uppgift på det och efter 1 dygn är det ganska många steklar som svärmar runt plantan fortfarande….

Krukan/lådan som den står i 90cm x 60cm och ca 60cm hög……

Ska jag vattna flera dagar i sträck eller göra om proceduren efter 1 vecka som det står i bruksanvisningen?

Upp till toppen
Annons: