Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Lökar och knölväxter

Liljor med problem?

2012-05-15 19:46 #0 av: Heart

Något har hänt med mina liljor. Tidigare år har de varit mycket kraftiga och fina. I år så ser några ut så här.

Någon som vet vad som kan vara fel. Kan det vara något med löken? Bör jag ta bort lökarna? eller klippa av de som är sjuka.

Tacksam för svar.

Anmäl
2012-05-16 05:54 #1 av: Bjornen

Tänkbara orsaker löss, virus, frost eller mutation.

Anmäl
2012-05-16 19:22 #2 av: Heart

Tack Björnen för ditt svar. Har du något förslag på lämplig åtgärd?

Anmäl
2012-05-16 19:43 #3 av: Bjornen

När jag tittar mycket noga på bilden verkar det vara en abnorm form av peloria-typ. Då är det inget farligt och det är inte säkert det uppträder något mera. Kan ev. ha startat genom frost eller insektsangrepp.

Jag tycker att du inte gör något utan låt se hur det utvecklas. Markera dem och se om det även uppträder nästa år. Om det är flera kan du prova att ta bort hela stjälken på någon och se om den nya stjälken utvecklas normalt.

Anmäl
2012-05-17 20:38 #4 av: Heart

Tack snälla för hjälpen. Tror att det var 3 lökar som beter sig på det här viset så jag skall följa dina råd.

Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.