Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 10872 ggr
raggorgeous
5/14/12, 8:27 PM

Pineberry :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpt nåt skoj som jag aldrig testat tidigare.. PINEBERRY!
Nån som har erfarenhet av den? Köpt 6 småplantor :)

  • Pineberry 'White Dream'
  • Fragaria ananassa
    Läcker nyhet som ger vita jordgubbar fast med smak av ananas. Ger skörd i juni-juli. Trivs i full sol och näringsrik jord som är väldränerad. Odlas som vanlig jordgubbe. Den vita färgen gör att de får vara i fred från fåglar. Skydda gärna plantorna med löv eller halm på vintern.

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Annons:
Chieko
5/15/12, 11:42 AM
#1

Spännande! Var hittade du dem?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

plutopellis
5/15/12, 8:50 PM
#2

Så vackra bären är! Undrar också vart du köpt dom Glad

WiolaH
5/18/12, 9:54 AM
#3

Saknar jordgubbens röda färg, då borde även jordgubbsallergiker kunna äta dem Glad , eller? Någon som vet?

Var hittar man dem?

plutopellis
5/18/12, 12:38 PM
#4

Sitter inte allergin i de små fröna?

WiolaH
5/18/12, 12:53 PM
#5

Såvitt jag vet är det samma orsak till att man inte tål tomat och tomater har ju inga såna frön?

Någon med allergi som vet?

plutopellis
5/18/12, 3:48 PM
#6

Då har jag lärt mig nytt :) fast tomater har frön ;)

Annons:
WiolaH
5/19/12, 8:27 AM
#7

Klart att tomater har frön, men de sitter inuti och i klump och är därför lite lättare att avlägsna om man nu skulle vara allergisk mot dem……..

Men det är något med den röda färgen eftersom man kan äta vita smultron och vita vinbär även om man är allergisk mot de röda varianterna…… och reaktionerna mot smultron, jordgubbar och vinbär verkar följas åt…..

Har allergiska barnbarn och ville plantera något de kan plocka själv och äta i trädgården…….. Skäms

plutopellis
5/19/12, 8:31 AM
#8

Spännande! Hade jag ingen aning om! För är så van från de jag känner som är allergiska mot jordgubbar, de är även allergiska mot mandel, plommon och sånna frukter med den typen kärnor i. Men då är det inte alltid kärnan som gör det då :) tack! När man själv inte är allergisk tänker man ju sällan på sånt så roligt att få höra :)

WiolaH
5/19/12, 9:20 AM
#9

Vi har tydligen samma erfarenheter, jag trodde oxå det var kärnorna först eftersom mina barnbarn har nötallergi, bl. a. det är en massa saker de inte kan äta och som trädgårds och naturentusiast vill man ju dela med sej av känslan att få äta något hemodlat eller som man plockat själv……- det är ju sådant som gör livet värt att leva…..

Därför tycker jag det är intressant med bär som även allergiker tål och vill gärna prova att odla dem.

Jag välkommnar alltså alla förslag på bär och örter som allergiker brukar tåla…….

plutopellis
5/19/12, 11:51 AM
#10

:)

raggorgeous
5/19/12, 9:15 PM
#11

Jag beställde hem dem från odla.nu

Länk: http://erbjudande.odla.nu/sm/?utm_source=odla&utm_medium=webb&utm_campaign=shopspalt1

Är ju toppen om även allergiker kan äta dem, kan dock ingenting om dem! men det ska bli spännande att smaka!!

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

plutopellis
5/19/12, 9:20 PM
#12

Coolt! Såg nu att det stod att de smakar ananas! Jag är inte superförtjust i jordgubbar så det här hade nog varit något för mig! Hade ju varit jättespännande! Undra om man kan beställa utan att gubben märker? För vi har inga pengar Rynkar på näsan

Bjornen
5/20/12, 7:52 AM
#13

Vanlige är jordgubbsallergiker känslig för det röda färgämnet och det gäller även röda äpplen. Vita jordgubbar och gröna äpplen kan de normalt äta. Enligt bilden är bären inte helt vita och det är nog osäkert om de är allerogena eller inte.

Jag har slälv helt vita jordgubbar och smultron (gula), och normalt är vitfruktiga frukter sötare och godare än röda (hallon, vita vinbär, gröna vinbär. blåbär, jordgubbar och smultron).

Annons:
WiolaH
5/20/12, 8:56 AM
#14

Tack för hjälpen, nu vet jag lite mer vad jag ska akta mej för…….

Jag har vita (gulvita) smultron som jag tycker är ganska smaklösa men barnbarnen gillar dem. Har även gula hallon och de är faktiskt riktigt goda (Allgold, tror jag) Men vita jordgubbar? Har du nåt namn på dem? Jag har en riktigt bra plantskola här som brukar hitta och ta hem det jag frågar efter. Men ett namn är alltid bra att ha när man letar…..

Bjornen
5/20/12, 11:25 AM
#15

Smultron får mycket bättre smak om de inte står alltför ensamma. Bäst smak blir det om de får växa bland och gräs och annat.

Jag minns inte namnet på mina vita jordgubbar. De är dock helt vita eller gulvita. Gula hallon har jag massar av sorten Golden Quen som dock inte ska vara härdig hos mig, men de växer som ogräs. Topparna fryser dock lite ibland.

Alexander/zon3
5/21/12, 10:37 AM
#16

Köpte med på odla, men såg senare att hortogreen hade fast billigare b: Smultron och jordgubbar - Horto Green AB

raggorgeous
5/23/12, 11:03 PM
#17

#14 Pineberrys!

Fick hem dem idag och set var jättefina stora plantor :) satte dem i jord nu ikväll så det blir spännande att se hur de smakar sen :D

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Bjornen
5/25/12, 7:04 AM
#18

Namnet Pineberrys är förvillandeoch nog bara ett reklamtrick, för att göra dem märkvärdigare än de är. Det är en ny översättning av det latinska namnet. Jordgubben tillkom spontant i Frankrike när två olika amerikanska smultronarter hade möjlighet att träffas. Deras naturliga växtplatser är så skilda att de inte tidigare har haft möjlighet att träffa varandra. Resultatet blev en samkönad växt av de två skildkönade växterna. De först införda plantor var bara honplantor och därför sterila. Jämför parksmultronet som var medeltidens jordgubbar och kom från Kaukasusområdet åtminstone under 1400-talet men troligen tidigare. De finns på många gamla trädgårdar men ytterst sällan med bär. Jag har faktiskt aldrig sett dem med bär utanför min egen trädgåprd.

Upp till toppen
Annons: