Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3338 ggr
Izziegirl
5/11/12, 6:58 PM

Flytta!

Ska flytta om en vecka :))

Nu undrar jag hur jag gör bäst med mina ute-växter…

Vill ju ta med mej några till nya huset :)

Typ en bondpion, kärleksört, lite syrener och lite annat smått och gott.

Är det bara att gräva upp och flytta på dem??

Annons:
Bjornen
5/11/12, 7:09 PM
#1

Det som begränsar flyttmöjligheterna av växter att de tillhör tomten och är ingen lös egendom. Om huset är sålt tillhör det de nya ägarna. Man kan ju alltid diskutera med nya ägarna.

Tidigt på våren är en bra flytttid om inte den allra idealiska.

Izziegirl
5/11/12, 7:13 PM
#2

Har pratat med de nya ägarna och det är helt ok att jag tar med mej växter…det är nämligen VÄLDIGT mycket växter här :))

Många av växterna har jag fått av vänner och även ärvt en del…så de betyder en del för mej. Men jag vill göra på rätt sätt så de överlever en flytt!

kickboard
5/12/12, 8:49 PM
#3

Vår- och försommar är bra tid att flytta växter.  Gräv djupt runt växterna och försök få med en jordklump med rötterna.  Förbered platsen för växterna med färdigt grävda gropar, så är det bara att plantera dem på nya stället direkt. Vattna ordentligt i gropen och fyll på med bra mylla runtom.  Sköt om de nyplanterade växterna lite extra med vattning den första tiden.

Pioner brukar ju inte gilla att flyttas och första sommaren kan de vara tröga, men sen kommer de igång på nytt.  Flyttade en gammal stor pion för ett par vårar sedan och första sommaren blommade den inte, men ifjol kom det ett par blommor.

Bjornen
5/13/12, 7:20 AM
#4

Buskar och träd flyttas bäst under den lövfria tiden. Bladverket beskärs lämpligen lika mycket som rotsystemet. Skugga gärna nyplanterade växter med lövruskor.

Pioner flyttas bäst i augusti, men kan flyttas även andra tider. Tänk alltid på att de inte får planteras för djupt, då kanske de inte blommar alls.

Vid all omplantering gäller mycket vatten.

Åsa S
5/13/12, 8:21 AM
#5

Och måste man flytta nu som ju inte är nån optimal tid flytta växter så säger jag se till så växterna är välvattnade, gräv upp med så stor del av rotsystemet du kan och sätt rotsystemet i plastpåse/sopsäck och plantera ner växterna så snabbt du kan på nya stället. Medans de väntar på plantering ska de ställas i skugga. Efter plantering vattna rejält ofta under hela odlingssäsongen+ blöt gärna ner bladverket med, lägg gärna över fiberduk som skydd mot solen den första tiden.

Izziegirl
6/25/12, 4:14 PM
#6

Tusen tack för era goda råd och tips!!

Flytten av växterna gick fint och det verkar som alla tar sej :)

Pionerna börjar så smått att blomma nu…5 veckor efter flytten :))

Annons:
Upp till toppen
Annons: