Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4547 ggr
krimskrams
2012-05-09 17:18

Sjuka paprika och chilisar??

Några av mina paprika och chiliplantor har har börjat vissna plötsligt trots alla konstens regler! Nu märkte jag att de alla har nån sorts gul/vit beläggning på baksidan av bladen! Vad är detta och hur ska man bota det?

Annons:
Åsa S
2012-05-09 20:21
#1

Låter som ödem = celler som sprängs sönder som sitter under bladen brukar orsakas av odlingsförhållandena så hur odlar du plantorna? Växten brukar ofta klara sig ifall odlingsförhållandena ändras men ifall man fått massor av ödem brukar de drabbade bladen vissna. De nya bladen som växer ut i den bättre miljön brukar bli normala.

krimskrams
2012-05-09 22:30
#2

Jag har dem inomhus ännu, eftersom det e för kallt i finska österbotten att sätta ut som ännu! De bor under ett lysrör så de borde få tillräckligt med lyse, kan dock hända att jag nog borde plantera om dem i lite större krukor nu…vattnar regelbundet, låter dom torka upp lite (inte krutttorra) mellan vattningarna o ger regelbundet extra gödsel (krukväxtgödsel, flytande)

Väntar bara på att vädret här ska bli varmare såp att jag kan flytta ut dem i växthuset!

Det kan inte vara nån form av ohyra då?

Åsa S
2012-05-10 08:55
#3

Brukar ofta vara för mycket ljus, för hög luftfuktighet (kan bli det ifall de står tätt även inomhus), för mycket gödning och sånt som ger ödem för man driver på dem lite för hårt.

Upp till toppen
Annons: