Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

ohyra

2012-05-08 13:05 #0 av: Miss__Linda5

Hejsan alla!

Skulle vilja fråga alla kunniga duktiga odlare här om någon vet vad jag ska göra åt mitt problem.

Det började för några månader sedan när pojkvännen tog hem en ros i kruka. Efter några dagar hade vi något vitt tunnt spindelnät överallt i fönstrena och mina innomhusväxande paprikor såg sämre ut.

Har hört att det finns något som heter spindelnätsfästing? ..är det något sådant? .. idag såg jag hur krypen såg ut, de är ljusa/vitaktiga och liknar löss. slängt paprikorna eftersom det kryllade av djur och ägg på den under bladen..men är ändå rädd att det kan finnas några kvar som vill åt min adenium.. = (

tacksam för råd.

Anmäl
2012-05-08 14:37 #1 av: beem

Jag tror det kan vara spinn. Ganska typiskt att det kan komma med en ros. Ofta beror det på uttorkning eller torr luft.

Duscha plantorna och spruta dem med vatten / såpalösning så brukar man bli av med det. Man kan behöva upprepa det under en tid.

1 msk såpa till 1 liter vatten.

Anmäl
2012-05-09 17:56 #2 av: Miss__Linda5

Ja jag har googlat lite och det måste vara spinn jag fått. De paprikorna som jag har kvar sitter i karantän/balkongen men de har också blivit besprutade med såpa. Vädrar ordentligt och hoppas det går bra nu. Tack för tipsen.

Anmäl
2012-05-10 09:59 #3 av: beem

Kul att jag kunde hjälpa till. Hoppas du blir av med odjuren.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.