Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

Larver, vad?

2012-05-01 18:58 #0 av: FemFem

Jag vet inte vart jag ska fråga detta eftersom jag inte lyckades hitta något Insekter i fokus. Men jag gör ett försök här.

När jag var ute i trädgården och rensade gräs och mossa (ett rejält lager kan väl tilläggas) från trädgårdslandet så hittade jag några larver i jorden. De var ca 1 cm långa, vita och hade små orangea huvuden och väldigt små käkar. Jag har tyvärr ingen bild, men någon som har en aning om vad det kan ha varit för larver?

Anmäl
2012-05-01 20:25 #1 av: Åsa S

Nån slags skalbaggelarv gissar jag.

Anmäl
2012-05-01 21:10 #2 av: Elshira

Jag såg alldeles nyligen MASSOR av röda skalbaggar med svarta prickar på (de liknar bärfisar fast är liksom lite mer långsmala). Jag antog att de kläckts (?) nyligen efter som det var flera hundra på ungefär samma område.

Kanske kan det vara samma?

Har dock ingen aning, ren och skär gissning!

Anmäl
2012-05-01 21:43 #3 av: Åsa S

Nej det är inte dem, och riddarskinnbagge är ingen skalbagge utan en skinnbagge som bärfisen och om jag minns rätt har de inte larver utan nymfer.

Anmäl
2012-05-02 06:49 #4 av: Elshira

#3 Då vet man det, tackar! Skrattande

Prova gärna inne på natur ifokus, brukar finnas några duktiga på insekter där!

Anmäl
2012-05-02 07:49 #5 av: Bjornen

Det kan vara unga pingborrelarver, som har lång larvstadie.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.