Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7418 ggr
Norrskenet
4/27/12, 3:38 PM

Okänd krukväxt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått överta en krukväxt (möjligtvis skall den planteras ut under sommaren). Den är ca metern hög just nu. Är det någon som vet vad den heter?

Kenneth

Annons:
dolfen
4/27/12, 5:28 PM
#1

Kan det vara en ginkgo biloba?

Bjornen
4/27/12, 6:52 PM
#2

Det är barrväxten tempelträd (Ginko biloba). Jag har själv en planta planterad utomhus som är en av de nordligaste i Sverige.

Inte så lätt att ha den som krukväxt, då den vill ha en viloperiod under vintern då den ska tappa bladen.

Aribigga
4/27/12, 10:52 PM
#3

Man kan äta bladen har jag för mig :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

JesFre
4/28/12, 12:03 AM
#4

Ginko ska vara bra för minnet, finns att köpa kapslar med det. Min farfar som var gammal apotekare brukade alltid säga att han borde äta fler av bladen när vi gick förbi ett sådant träd. Om man verkligen ska äta bladen vet jag ej. Tungan ute

Bjornen
4/28/12, 6:41 AM
#5

Tempelträdet botar allt oavsett du lider av det eller inte.

JesFre
4/28/12, 8:03 AM
#6

#5 låter som ett träd för mig Skrattande synd att man bor i lägenhet.

Annons:
Linus-VG-zon3/4
4/28/12, 6:51 PM
#7

#6 Har du tillgång till balkong, uteplats eller nåt liknande ? såfall går det alldeles utmärkt att odla Ginkgo, odla den i kruka ta ut den på våren efter att frostrisken är förbi och avhärda den mot sol, sen till hösten ha den ute tills det blir flera frostnätter ta in den och placera den inne med extraljus (tänt 16-18timmar kallvita). Sedan odla den under vintern som krukväxt, sen till våren igen avhärda och ta ut efter att vårfrosten ör förbi. Så har jag själv odlat Ginkgo och gör än med samma gammla planta inga problem.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Norrskenet
4/29/12, 12:47 AM
#8

Tack för alla svar. Nu vet jag vilken växt jag har..

Upp till toppen
Annons: