Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

Tips om plantering!

2012-04-25 16:52 #0 av: [MiniPim]

Har ni några tips om att när man ska plantera plommon träd och äppelträd, kan man bara äta ett äpple och plantera stjärnan och samma med plommonet? Jag och min kompis ska nämligen plantera massa.

Sen vill vi ha tips när det gäller morötter, smultron också !:)

Anmäl
2012-04-26 08:07 #1 av: Bjornen

Året runt men lättast på ofrusen mark.

Anmäl
2012-04-27 13:01 #2 av: Halvdansken

Men om du sätter en kärna av tex et äpple, så är det inte säkert att det som växer upp (om det nu gör det) blir samma sort. Var nånstans hade ni tänk sätta ner alla dessa kärnor?

Morötter sår man frön av. Smultronplantor brukar man köpa "färdiga" på plantskolor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2012-04-27 14:27 #3 av: beem

# 2 - kommer det ens att bära frukt ? Måste man inte ympa in en kvist då med äldre anlag ?

Jag hörde på Odla med P 1 ang. citrus men det är kanske annat med äpplen man sår.

Anmäl
2012-04-27 14:50 #4 av: Halvdansken

Jag skulle tro att det bär frukt nån gång i framtiden, men förmodligen är det nåt surt elände som man inte kan äta. Ska man ha det som vi tycker är äpplen, så ska det ympas.

Tror att MiniPim är en ung entusiast som vill ha äppleträd och plommon lite överallt. Tanken är god, men det fungerar inte riktigt så enkelt. Skrattande

Anmäl
2012-04-27 18:57 #5 av: [MiniPim]

#2 i marken? XD

Haha jag fattar inte..

Anmäl
2012-04-27 19:54 #6 av: Halvdansken

Var ska ni så dem? I föräldrarnas trädgård? I stan? På en rivningstomt? I krukor? I skogen? På ett fält?

Anmäl
2012-04-27 19:58 #7 av: [MiniPim]

#6 I marken på min kompis tomt..

Anmäl
2012-04-27 20:38 #8 av: dolfen

Hur många år tar det från det att man sår äppelfrö/plommonkärna tills man får frukt?

Anmäl
2012-04-27 21:48 #9 av: Halvdansken

Det är nog olika, men skulle gissa på en 4-6 år eller nåt.

Anmäl
2012-04-27 22:02 #10 av: beem

#7 Du bör nog förgro dem inomhus för att ha kontroll på vattningen.

Anmäl
2012-04-28 06:43 #11 av: Bjornen

Frösådda fruktträd tar nog snarare 10-15 år innan de bär frukt. Med ympning förkortas det avsevärt.

Anmäl
2012-04-28 08:23 #12 av: [MiniPim]

#11 då är jag 25 år eller något D:

Anmäl
2012-04-28 11:04 #13 av: Halvdansken

Ojdå Björnen, är det sån skillnad.

Anmäl
2012-04-28 12:09 #14 av: beem

# 12 - det finns et ordrpsåk som säger Trädgård är tid - långsam tid och det stämmer på mycket i trädgården.

Även om det växer sakta är det roligt att följa när det gror, när de första bladen kommer osv.

Anmäl
2012-04-28 15:50 #15 av: Halvdansken

Men som sagt, det är inte alls säkert att det blir ätbara äpplen av det. Om ni tycker det är spännade att se när saker växer, så så lite vanliga grönsaker istället. Sallad, rädisor, morötter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.