Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 4049 ggr
plutopellis
4/23/12, 5:37 PM

Hyacinter

Hejsan!

Första våren i huset och trädgården. Människan som bodde här innan måste ha älskat lökväxtre och andra vårblommor. Krokus, pärlhyacint, vårgäck (heter de så?), blåsippa mm. Ja till och med vanliga hyacinter Obestämd gillar alla blommorna men kan för mitt liv inte förstå varför man har hyacinter i rabatten? Verkar vara vita men de har ju inte kommit upp helt ännu. Vad ska jag göra med dom? Tycker om dom som julblomma men inte i rabatten. Kan jag ta in dom när de blommat över? Men då kommer de inte till vintern? Eller om någon här inne vill ha efter att de blommat över? Jag vet inte. Kanske de bara ska få vara där? Kan ju inte blomma hela sommaren eller? Måååånga frågor Glad

Annons:
ikna
4/24/12, 7:55 AM
#1

Jag brukar plantera ut mina julhyacinter i rabatten när frostrisken är över.

Just nu blommar de för fullt och det doftar så ljuvligt! Ibland klipper jag av en blomma och sätter in i köket i en vas, bara för att få in doften.

Det är möjligt att det går att plocka in dem, men då ska de skötas på ett visst sätt för att få dem att blomma till jul.

plutopellis
4/24/12, 8:07 AM
#2

Tack för svar! Tror de får stå kvar i år så får jag se nästa år när jag ska röja om de åker eller ej. :)

Bjornen
4/24/12, 8:17 AM
#3

Vintergäck (Eranthis hyemalis) och inte vårgäck.

Normalt planterar man ut julhyacinten på våren och blir därigenom en vårblomma på våren. Sedan bladen vissnat kan lökarna tas upp och drivas som vinterblommande hyacint. För att få dem att blomma till jul bör de värmebehandlas, annars brukar blomningen bli lite senare.

plutopellis
4/24/12, 8:30 AM
#4

Ja! Så hette dom Glad

Hur värmebehandlar man? Är helt ny på allt sånt här Skäms

Halvdansken
4/24/12, 11:11 AM
#5

Jag sätter ut alla hyacinter i rabatterna. De som står bland rosona är bäst, för de får gödning under rosensäsongen.
Vänta med att plocka bort något, efter ett par år i din trädgård kommer du också att älska lökarna, världens enklaste växter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: