Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 5717 ggr
illernettan
2012-04-18 17:32

Dränering under växthus

Jag har en fundering eller ja, det blir nog flera…..

Jag håller på att planera att bygga en 15 kvm stor bur till mina illrar. Gräva ur ca 40-60 cm, fylla botten med grus och lägga/mura lecablock runt kanterna, fylla på med matjord och sedan så gräs och buskar.

Det jag undrar är, kan det gruset räcka som dränering? Tänkte att dom som köper huset efter mig enkelt kunde förvandla buren till växthus i stället.

Vad tror ni eller har ni en bättre lösning?

Tacksam för svar Anette, Armani, Norpan, Bus, Alinéa Zephora, Musters Parzival och Tulo.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Bosse08
2012-04-18 19:24
#1

det låter ju bra, glöm inte fiberduk som ett avskiljande lager annars kanske jorden söker sig in i gruset och då lär dess dränerande förmåga inte bli lika bra, och ju grövre grus desto bättre dräneringsförmåga.Singel är väl det som för det mesta används som dränerande material.

illernettan
2012-04-19 08:07
#2

#1 Ah, där sa du något jag inte har tänkt på. Fårgan är väl om illrarna gräver sönder duken? Frågan är hur djupt dom gräver? Kollas upp med en gång.

Hur grovt är singel?

Är det något mer jag har missat i min tankegång?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Bosse08
2012-04-19 18:46
#3

ungefär 1,6cm  - 3,2 cm är kornstorleken…..

Men jag kan inget om illrar :(

Jag tror nog att du har täckt det mesta.

illernettan
2012-04-20 09:04
#4

#3 Tack då vet jag :-))

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Linnea
2012-04-20 11:01
#5

Det beror ju lite på hur blött där är, dräneringen hjälper enbart mot vatten som kommer underifrån (grundvatten). Hur mycket singel tänkte du lägga i?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

illernettan
2012-04-21 09:41
#6

#5 Vet inte riktigt, jag tänkte mest så att vattnet ovanfrån skulle kunna rinna undan. Vad tror du behövs?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Linnea
2012-04-21 11:04
#7

Regnvatten som tränger ner i jorden färdas genom jorden med hjälp av kappillärkraften. För att denna ska fungare krävs tillräckligt små porer i jorden (porerna är mellanrummen mellan sandkorn, jordpartiklar mm). Med hjälp av kappilärkraften kan vatten färdas både uppåt och neråt. Växter får det mesta av sitt vattenbehov från grundvattnet, här färdas vattnet uppåt genom jorden. Prova själv genom att vattna krukväxterna på fat. Det är alltså inte växterna som suger upp vattnet utan kappillärkraften tar vattnet upp i jorden där växten sen kan ta tillvara på vattnet.

Om man tillför ett lager dräneringsgrus, som har väldigt stora porer, så fungerar inte kappillärkraften, varken uppåt eller neråt. Grundvattnet stoppas från att komma upp, och faktiskt, stora mängder regnvatten hindras från att ta sig ner genom detta lager, det är alltså viktigt att dräneringsgruset kommer tillräckligt långt ner. Hur långt beror på jorden, en sandjord är väldigt bra dränerad av sig själv, medans en lerjord kan hålla mycket stora mängder vatten.

Dräneringen gör alltså inte att regnvatten rinner undan snabbare! Dock så lönar det sig med dränering i många fall eftersom mindre mängder grundvatten tillförs marken.

Ingen jord kan hålla hur mycket vatten som helst, överskottsregnvatten kommer att rinna igenom dräneringsgruset men har man en tung lerjord så kan denna ändå bli väldigt blöt innan något vatten rinner igenom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bosse08
2012-04-21 11:15
#8

fast det är nog ändå ganska vanligt att man har ett dränerande lager under själva jorden i ett växthus.Du lär ju märka om du kommer i kontakt med grundvattnet då du gräver. Sen är det ju så att dräneringen även ser till så att det finns syre, vilket är bra för rötterna.

Linnea
2012-04-21 11:18
#9

Rötterna ska inte växa ner i dräneringsgruset och syre måste finnas i all jord som växterna växer i, inte bara i dräneringsgruset.

Att det finns syre i gruset innebär inte att det finns syre i jorden där rötterna ska växa.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bosse08
2012-04-21 11:56
#10

Sannolikheten blir dock betydligt större

illernettan
2012-04-22 17:45
#11

Förlåt men jag blev inte klokare Skäms

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Bosse08
2012-04-22 18:18
#12

När du lägger på jord, se då helst till att den är ganska luftig ( mullrik/kokosfiberaktig) och inte hårdpresad o leraktig….Det med tanke på växterna alltså vad dina illrar behöver kan jag inget om :)

illernettan
2012-04-23 10:14
#13

#12 Då förstår jag lite bättre. Tack för tipset.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Upp till toppen
Annons: