Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 3842 ggr
[karamell]
2012-04-18 08:09

Jädrans ogräs

Jag har ett grönsaksland ca 30 kvadratmeter stort. Det har varit försummat i många år men nu har jag odlat i det i två säsonger. Men det är knökfullt med ogräs, alla de sorter, kirskål, tistel ,you name it! Försöker hålla efter men det är näst intill omöjligt. Funderar på att täcka landet under ett par år… Hur gör man det bäst? Halm? Plastduk? Markduk? Asfalt……. eller finns det något annat man kan göra? Jag skulle gärna ha kvar landet på samma ställe då solen ligger på just där och jorden är väldigt bra.

En annan fråga gäller Rosor. Köpte en planta New dawn och undrar nu om det är något speciellt att tänka på när det gäller den rosen?

Var ska den lilla knölen på stammen va när man planterar roser? Över eller under jordytan? Har läst vilket men helt gömt bort…….

Annons:
Åsa S
2012-04-18 08:41
#1

Någon svart duk som ligger på några år kan kväva det mesta men många av ogräsen ex. kirskål, tistlar och sånt förökar sig ju ofta med frö och de kan ofta ligga i marken i många år och vänta på att odlingsförhållandena ska bli bra så det kan ju ändå börja växa ogräs då man tar bort duken annars är det nog att vara ihärdig att rensa eller rensa och sålla bort alla rotbitar ur jorden och liknande.

Knölen på rosen ska planteras ca 10-15cm under markytan.

New dawn är en klängros så man kan behöva binda upp den mot en spalje annars är ju skötseln som för alla andra klängrosor det är inget speciellt med den. Den blommar på årsskotten så skulle den frysa ner något år så brukar man ändå hinna få blommor under sommaren.

[karamell]
2012-04-18 14:10
#2

aj då… så det är bara att rensa då…. Tack så mycket för svaren. Ska hem och gräva ner rosen ordentligt nu!

Lill-Kisse
2012-04-18 14:42
#3

Det fungerar bra att täcka över landet en säsong med duk av något slag. Det har jag gjort och vips var ogräset borta. Jag använde mörk täckduk. Antagligen mådde jorden väl av att få vila ett år också. Götapetter vad bra grönsakerna växte!

Självklart kommer nytt ogräs och då får man rensa som vanligt tills det känns lämpligt att ge landet en viloperiod igen.

Bjornen
2012-04-19 06:45
#4

Kirskål och tistel bör man kunna få bort med täckplats, men man bör räkna med minst två år. Åkertistel mår riktigt bra att få växa i grönsaksland då de får tillfälle att öka av sig med rotskott. Daglig borttagning av det gröna kan dock svälta ut dem, men rötterna finns ju åtminstone ner till 2-3 meters djup.

Om inte tistlarna har fått blomma så finns inte några frön heller om de inte flugit in från grannskapet. Kirskål ger oftast frön med dålig kvalitet och fröspridningsrisken är inte så stor. Dock bör man förstås se till att plocka bort blommorna på kirskålen så att inga frön utvecklas. Möjligen utvecklas fröna bättre ju längre söderut de växer. Långa sommardagar verkar påverka frönas utveckling negativt. Kirskålen är ju införd från Europas bergstrakter med inte så länge sommardagar.

Linnea
2012-04-20 09:49
#5

Sätt plåt- eller stenkanter runt landet så ogräsen itne sorider sig in i kandet via rötterna, du kan också gräva ur jorden 20-30 cm ner och rensa riktigt noga. Rotogräsen är dom jobbigaste att få bort. Kommer det sen in fröogräs så plockar du dom när dom är små så är dom lätta att få bort.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: