Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2946 ggr
Ellowy
2012-04-12 14:33

vad ska jag ha här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill plantera något i denna "rundeln" ( alltså där stenarna och lyktstolpen är )

helst växter som är återkommande

tanken är att det ska läggas någon "kant" runt om, sten? vilken sort?

Annons:
Halvdansken
2012-04-12 14:36
#1

Jordmån och zon?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ellowy
2012-04-12 14:54
#2

nu ska vi se om jag fattat rätt ^^ haha

brunjord, zon 4?

(nybörjare delux) xD

Lill-Kisse
2012-04-12 14:55
#3

Hur blir det då snödrivor lägger sig där vid vägen, en hög plogad driva av snö kanske? Brukar det spridas ut vägsalt på vintern? Björkens rötter suger dessutom upp all väta i området. Det finns inga växter som klarar allt det där. 

Sedan undrar jag vad syftet med en kant där skulle vara. Dessutom är det tveksamt om man får lägga en kant direkt vid allmän väg, som jag antar att det är. Fråga först.

Ellowy
2012-04-12 15:06
#4

nej några större drivor blir det inte :) vi plogar själva och kör undan snön då vägen mellan de 2 om det tomterna är privatägd ^^
men tanken är att "kanten" ska skilja av gräsmattan från grusgången, mot vägen blir det ingen kant :)

men det var ju tråkigt om inget kan planteras :/ då får jag hitta på något annat kul :D

Lill-Kisse
2012-04-12 15:29
#5

Någon kant kommer knappast att underlätta skötseln av vare sig gräs eller grus. Grus hoppar upp på gräskanten i alla fall. På sidan mot gräset försvåras gräsklippningen såvida man inte gräver ned något som ligger i samma nivå som gräsmattan.

Sopa bort grus med piassavakvast innan du klipper gräset. Gruset måste man i alla fall dra igenom med rensjärn och kratta av stål och för att få bort ogräs.

Ellowy
2012-04-12 16:15
#6

ja kanten ska isf ligga i samma nivå som gräsmattan :)

tanken med kanten är gräsmattan inte ska växa in i grusgången och ta över och sen för att vi vill ha en markerad kant för utseendets skull :)

först grävde vi där grusgången går och sen la vi på ett bärlager så förhoppningsvis blir det inte allt för mycket ogräs^^ lite får man ju räkna med ändå :)

men det kanske finns fler lösningar? :) jag är mycket öppen för förslag.

Annons:
Halvdansken
2012-04-12 18:07
#7

Massor med lökar!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: