Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2092 ggr
Ellowy
2012-04-12 14:19

Några ideér!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

just påbörjat en helrenovering+påbyggnad av detta hus (därav röran på bilderna)

Jag vill ha allas ideér!!
vad ska vi göra med tomten?
häcken kommer att vara kvar men den kommer självklart snyggas till en del både för insynskydd och minskat buller från vägen. vi har sågat ner en del träd och har nu en stor öppen yta med ingenting på.

Vi är inga trädgårdsmänniskor och vill ha något lättskött, snyggt och stilrent.

buskar? fruktträd? belysning? alla "tips" om hur ni själva hade gjort är välkomna :)

en "marksänkt" pool kommer att byggas inom ett par år men var?

Annons:
Lill-Kisse
2012-04-12 14:32
#1

Vid utbyggnad och renovering av ett hus, är det nog bäst att inte splittra sig med planteringar i trädgården. Dessutom är det bra att nya plantor m m inte riskerar att bli fördärvade av maskiner, byggmaterial o dyl som måste få plats.

Håll gräsmattor, häckar och träd välklippta och fina tills vidare. Lite läsning och planskisser kan bli skön avkoppling från renoveringen. Låt planerna växa fram utan jäkt och stress.

Halvdansken
2012-04-12 14:34
#2

Vill inte vara sån, men varför sågade ni ner träden? Det är ju just träd som ger karaktär till en trädgård.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ellowy
2012-04-12 14:42
#3

tack, nej än så länge får trädgården vänta ett tag :) tänkte mest om det fanns något jag kunde göra under tiden :) sen vill jag gärna ha idéer om vad jag kan göra sen, jag har inte en susning om hur jag ska göra och vart jag ska börja när jag väl sätter igång ^^

Ellowy
2012-04-12 14:44
#4

svar till Halvdansken:

ja det var en tråkig historia men träden hade börjat ruttna och risken fanns att de skulle välta över huset så småningom :/

Lill-Kisse
2012-04-12 15:08
#5

Det du kan göra nu är att rita en stor ritning över hela gården. Då menar jag jättestor. Markera väderstrecken och rita in precis allt som finns nu. Gör några kopior. Sedan kan man börja skissa.

Kolla hur grannarna har det och vad de har. Vad gillar du av allt du ser? Vilken skötsel kräver respektive anläggning? Fundera på vad familjen har för behov och intressen. Ska det vara ytor för lek och spel? Ska det finnas grönsaksland? Ska det vara sköna stunder i en vilstol? Ska det vara fest med långbord för många gäster? Tänk efter.

Halvdansken
2012-04-12 18:10
#6

Köp en bunke trädgårdsböcker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Linnea
2012-04-13 15:17
#7

#6 Eller låna på bibliotek.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: