Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5524 ggr
[Kaktuz]
2012-04-12 11:06

Plantera ut

Jag har förodlat pumpa och solroser inne, och nu börja dem bli väääldigt stora och långa. Men kan jag planera ut dem nu ? Bor i Kronoberg och har i denna vecka haft regn och ca 4-8 grader på dagarna. Nätterna vet jag inte men det har inte varit frost.

Annons:
Åsa S
2012-04-12 11:18
#1

Pumpa var nog väldigt tidigt att starta med man brukar så den i början av maj punpa kan du inte plantera ut förren det minst +15C i marken = oftast en bit in i juni. Pumpa vill ha det ganska varmt överlag de gillar inte låga temperaturer. Solroserna kanske kan sättas ut i din zon i sista halvan av maj med fiberdukstäcke,på många andra håll måste man vänta till början av juni, det kan komma frost även i maj och solrosor tål ingen frost.

[Kaktuz]
2012-04-12 11:21
#2

Ajdå, tänkte nog inte jag på när jag ville plantera lite med barnen Foten i munnen

Så egentligen ska jag planera om dem i större krukor tills det är dags.

har även ringblommor och aster som väntas få komma ut..

Åsa S
2012-04-12 11:24
#3

Jo du lär nog få plantera om i större krukor det dröjer innan man kan sätta ut sommarblommor och sånt.

(ringblommor brukar man inte behöva förkultivera de brukar gå så jättebra att direktså och de kan direktsås så fort det går att få ner fröerna i jorden, de gror då¨det är rätt temperatur så har du frön kvar kan du ju även testa direktsådd)

[Kaktuz]
2012-04-12 11:27
#4

Så kan det gå när ögonen inte läser på Flört

Tack för ditt svar och hjälpen! Skrattande

Bjornen
2012-04-12 19:51
#5

Avhärdade solrosplantor tål ganska många minusgrader som plantor. De är något känsligare på hösten och blomorna tål endast 1-2 grader kallt. De bör därför kunna planteras ut nu efter avhärdning.

Pumpor skulle jag rekommender en ny sådd och bör ske endast 4-5 veckor före utplantering.

[Kaktuz]
2012-04-13 06:53
#6

Tack Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: