Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4659 ggr
Solhem
2012-04-11 17:02

Oliven tappar blad

Hej,

Jag har ett olivträd i kruka som stod ute i växthuset under vintern. Jag tog in det när det blev jättekallt, -25 i några dagar. Det har stått i ljust fönster, ca 15 grader och fått små blommor. Jag har vattnat. Nu börjar det torka - är det ok? Bladen torkar o ramlar av i topparna.

Annons:
Linus-VG-zon3/4
2012-04-11 17:35
#1

Har det varit utsatt för -25c ? såfall borde det inte leva alls. Men har det blommat efter det så lever det ju, men hur står det nu ?

Har det fått lite näring under blommningen ? Hur länge har det torkat ? får det ljus ? söderfönster är bra för den.

Har du kollat efter ohyra ? hur mår rötterna ?

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Solhem
2012-04-12 13:13
#2

Aj då, där var jag lite luddig -  det var inte -26 i växthuset bara några minusgrader, jag hade lite värme på men blev lite skraj när det blev så kallt ute. Nu står den i ett söderfönster och får vatten, näring har jag missat. Jag får avvakta.

Bjornen
2012-04-13 07:03
#3

Frost och torka kan innebära att den tappar bladen, men det kommer nya igen. Efter en ordentlig urtorkning bör krukklumpen dränkas. Mycket rötter i krukan kan innebära att vattnet rinner innanför krukan och inte når rötterna och den torkar. Sätt i större kruka och dränk klumpen någon gång mellan vattningarna.

Maria
2012-04-15 09:31
#4

Jag har ett gammalt Olivträd som står i vårt uterum där det är några plusgrader som lägst på vintern.

Det fäller en del blad varje vår som gulnar och ramlar av men jag brukar toppa den och så vaknar den till liv igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linus-VG-zon3/4
2012-04-15 15:19
#5

Den har nog stått för mörkt, när det är +15c så behövs extraljus (18timmar har jag till mina). Och dom bör inte torka alltför länge i en temp runt +15c.

Även söderfönster är för lite ljus för en oliv under höst-vinter-tidig vår.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Upp till toppen
Annons: