Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Oliven tappar blad

2012-04-11 17:02 #0 av: Solhem

Hej,

Jag har ett olivträd i kruka som stod ute i växthuset under vintern. Jag tog in det när det blev jättekallt, -25 i några dagar. Det har stått i ljust fönster, ca 15 grader och fått små blommor. Jag har vattnat. Nu börjar det torka - är det ok? Bladen torkar o ramlar av i topparna.

Anmäl
2012-04-11 17:35 #1 av: Linus-VG-zon3/4

Har det varit utsatt för -25c ? såfall borde det inte leva alls. Men har det blommat efter det så lever det ju, men hur står det nu ?

Har det fått lite näring under blommningen ? Hur länge har det torkat ? får det ljus ? söderfönster är bra för den.

Har du kollat efter ohyra ? hur mår rötterna ?

Anmäl
2012-04-12 13:13 #2 av: Solhem

Aj då, där var jag lite luddig -  det var inte -26 i växthuset bara några minusgrader, jag hade lite värme på men blev lite skraj när det blev så kallt ute. Nu står den i ett söderfönster och får vatten, näring har jag missat. Jag får avvakta.

Anmäl
2012-04-13 07:03 #3 av: Bjornen

Frost och torka kan innebära att den tappar bladen, men det kommer nya igen. Efter en ordentlig urtorkning bör krukklumpen dränkas. Mycket rötter i krukan kan innebära att vattnet rinner innanför krukan och inte når rötterna och den torkar. Sätt i större kruka och dränk klumpen någon gång mellan vattningarna.

Anmäl
2012-04-15 09:31 #4 av: Maria

Jag har ett gammalt Olivträd som står i vårt uterum där det är några plusgrader som lägst på vintern.

Det fäller en del blad varje vår som gulnar och ramlar av men jag brukar toppa den och så vaknar den till liv igen.

/Maria

Anmäl
2012-04-15 15:19 #5 av: Linus-VG-zon3/4

Den har nog stått för mörkt, när det är +15c så behövs extraljus (18timmar har jag till mina). Och dom bör inte torka alltför länge i en temp runt +15c.

Även söderfönster är för lite ljus för en oliv under höst-vinter-tidig vår.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.