Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4954 ggr
Smultronbarn
4/11/12, 10:46 AM

Löjtnantshjärta

Hej! Letade efter en liknande fråga men hittade ingen..
I alla fall vår lilla löjtnantshjärta verkar inte trivas där den finns nu (planterade den förra sommaren och då mådde den bra). Den står i ganska soligt läge…

Hur gör jag för att få den att överleva? (Den börjar bli väldigt brun och vissen redan nu på våren..)

Annons:
Åsa S
4/11/12, 10:54 PM
#1

Förstår inte riktigt vad du menar Löjtnantshjärta är en perenn = den vissnar ner helt varje höst och det är bara rötterna som överlever vintern och rötterna skjuter nya skott varje vår. Det går nog inte att se på ett löjtnantshjärta hur det mår nu, i största delen av sverige ser man nog bara jord där ett löjtnantshjärta är planterat just nu.

Bjornen
4/12/12, 7:56 AM
#2

Löjtnanthjärta är frostkänslig och startar utveckling tidigt. I ett sydligt söderläge har den sannolikt startat tillväxten och sedan blivit frostskadad.

Löjtnantshjärta vill ha ett väldränerat läge och tål inte mycket fukt under vintern. Den få bästa och längsta läget i ett skuggigt och någorlunda fukthållande jord under växtperioden.

Liksom många växter frå Sibirien startar de utvecklingen alltför tidigt och sedan skadas de av frost i vårt klimat.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Smultronbarn
4/12/12, 11:05 AM
#5

Ja nej det var ju lite dumt skrivet av mig. Så om den kommer tillbaka till livet nu i vår ska jag försöka få den att stanna kvar :)

Så allt det vissna kunde jag ha klippt bort, egentligen?

Tack för svaren :)

Upp till toppen
Annons: