Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5663 ggr
Linnea
2012-04-06 09:32

Sjuka orkideer?

Jag har några orkideer men fyra av dom har blivit dåliga. Tre är helt döda och nu har en fjärde börjat få gula blad. Bladen gulnar och trillar av sen torkar rötterna fast jag vattnar som vanligt. De som har dött fick vi i höstas. De två som ännu ser ut som dom ska är ett par år äldre. Varför blir dom så här? Ingen av dom har blommat sen i vintras.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
fidojunior
2012-04-06 12:24
#1

Hade ett par orkidéer som det råkade komma vatten i själva bladrosetten på, då gulnade bladen oh föll bort, sedan dog dem.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Linnea
2012-04-06 15:44
#2

aha då kanske det är felet

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bosse08
2012-04-06 17:03
#3

Använder du orkidenäring?

hur ofta vattnar du?

Bjornen
2012-04-07 06:24
#4

Undvik kallt vatten och vattna inte kvällstid, det leder till att fukt finns i och vid bladrosetten. De flesta orkideer som säljs växer normalt högt i träden och där är det bara regn under varma dagar.

Linnea
2012-04-07 12:26
#5

Nej har gett vanlig blomnäring fast väldigt utspädd. Fast bara ett par gånger.

Vattnar lite ojämnt (glömmer) men 1-2 ggr per vecka ungefär.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bosse08
2012-04-07 12:36
#6

Det finns ju speciell orkidenäring att köpa i blomsterhandeln, mina orkideer mår väldigt mycket bättre utav den och får hela tiden nya blomknoppar.

Annons:
Linnea
2012-04-07 12:49
#7

Ok skiljer den sig så mycket från vanlig blomsternäring då? Min syrras blommar hela tiden men jag har svårt att tro att hon ger sina näring. Vi är ganska lika glömska Tungan ute.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bosse08
2012-04-07 12:55
#8

Njaa, jag vet i alla fall av egen erfarenhet att mina orkideer mådde mycket bättre av att få den, de bildar nya knoppar innan de gamla hunnit vissna,och det är ju en helt annan blandning. Och jorden dem har är ju ganska speciell(väldränerad men fuktighetsbevarande) men det kanske du visste.

Jag är också ganska glömsk av mig ( Glad ) men det brukar gå bra ändå.Sen är ju inte alla orkideer likadana  vad har du för orkidee, har du någon bild på den?

Linnea
2012-04-07 12:58
#9

Alla mina är phalaenopsis. Färgen är olika på alla, har ingen som blommar just nu.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bosse08
2012-04-07 13:45
#10

svårt att säga rakt av såhär vad det beror på :(

im sorry….

Aribigga
2012-04-09 09:29
#11

Det låter för mig som om de har fått lite mycket vatten…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnea
2012-04-09 18:31
#12

Planterade om de två överlevande och den ena var ganska blöt i botten (djup kruka). Jag tycker att jag inte vattnar så himla mycket. De andra växterna brukar sloka innan jag vattnar..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

raggorgeous
2012-04-10 18:44
#13

Mitt bästa tips för att få orchideer att överleva i åratal och få massor med stänglar/blommor åter och åter igen…

Ha orchideen i en hög kruka så att krukan inte står på botten av krukan utan det finns ca 5-10 cm under den. Där ser jag alltid till att ha vatten så rötterna hålls fuktig, det är ju en trpisk växt som är gjord för hög luftfuktighet.

Klipp bort döda stänglar och rötter..

Funkar för mig, en av mina stoltheter har jag haft i 7 år och den har gått från 1 stängel till 6 och har till och med satt skott på stänglarna :) underbart!

Älskar dem! Lycka till

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Annons:
Aribigga
2012-04-10 19:14
#14

#12 De andra växterna slokar? Men det betyder inte att orkideérna behöver vatten. Det är som att säga att jag ska dricka om du är törstig ;) Men det kanske inte var så du menade?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: