Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 3900 ggr
julklappen
2012-04-04 12:24

Kan någon ge mig råd här?

Det är så dyrt att köpa t.ex.barngungor,rutschkana m.m.  Så jag undrar om någon kan ge mig tips på hur man kan göra egna uteleksaker (t.ex. rutschkana, barngungor och annat) till barnbarnen som man kan ha  ute?

Annons:
Maria
2012-04-06 08:03
#1

Kan du inte titta på blocket eller tradera?

Ibland blir det ganska dyrt att köpa material också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

julklappen
2012-04-08 22:20
#2

tack, jo det ska jag göra.

Lill-Kisse
2012-04-09 02:48
#3

Gunga och rutschkana låter avancerat och kanske inte är populärt mer än några få år. Fundera på mer flexibla saker.

- Gör en träbock. Lägg en stadig planka tvärs över att gunga på.
- En hängmatta eller hammock är mysig att slappa i.
- Finns det något stort träd på gården? Bygg en liten koja, som barnen får vara med och utforma.
- Plantera en berså. Välj pil, som växer väldigt snabbt. Man kan också forma en koja genom att fläta långa slanor. 
- Häng upp en korg på en vägg för att spela basket.
- Ordna ett lager med bollar, frisbee, hopprep o dyl.

Halvdansken
2012-04-09 13:40
#4

Så tycer jag att du kan ge dem en egen odlarhörna, där de kan peta ner frön och se dem växa. Det brukar barn tycka vara otroligt spännade. Eller en liten damm där de kan "odla" grodor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2012-04-09 13:45
#5

#4 Det var en himla bra idéGlad. Ungar kräver ofta inte så mycket som man inbillar sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elshira
2012-04-13 19:46
#6

Gunga kan du kanske köpa en lös och sätta i ett träd om du har något sådant, eller bara göra ett hål i en rundad träbit och trä ett rep igenom och ha som "slänggunga" (alltså repet mellan benen). Behöver du köpa en hel gungställning kanske du kan få napp om du lägger ut en annons, men då ska du ju kunna hämta den också.

Rutchkana är nog svårt, de små i plast kostar ju inte så förfärligt mycket, (och en större är kanske inte nödvändigt) åtminståne inte om man jämför med att göra en egen i plåt. Rostfri plåt som är någon mm tjock kostar drygt 700 kr m2.

Mitt förslag till rutchkana är att bygga en i snö på vintern! Ta en sprayflaska (eller trädgårdsslang och spraymunstycke om du gör en lite större) och spraya på alla delar för att få den mer solid. Kanske bra att frysa fast lite sand på trappstegen dock :) Har du ett stadigt utebord i trä eller så kan du börja uppifrån den kanske (om det står ute).

Hakuna matata!

Annons:
Upp till toppen
Annons: