Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4113 ggr
ms-mee
2012-03-29 11:52

Rangligt

Nu är det rangligt i lådorna. Mest rädd är jag om sommarcypressen.
Det är två som är runt 5 cm men så så tunna så minsta vindpust får dem nästan att vika sig.
Behöver jag stötta dom? Nån som har satt sommarcypress som kan berätta lite hur ni gjort och det har sett ut?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
Bjornen
2012-03-30 07:54
#1

Sommarcypress sås lämpligen i april och bör inte stå för varmt, men är frostkänslig. Den är som finast under hösten särskilt när den får sin höstfärg.

ms-mee
2012-03-30 10:29
#2

Okej. Ja där jag läst står det mars-april. Där vi köpte dom stog det mars-maj.

Den står ljust och i runt 20-23 grader. Samma temperatur i hela lägenheten så det gör ingen skillnad om jag flyttar på den heller.

Men hur ser den ut när den växer upp? Just nu är det bara en tunn tunn lång ranglig sak med två små blad längst upp.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ikna
2012-03-30 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ikna
2012-03-30 11:05
#4

Har du balkong, så kan du ha den där på dagtid, bara den inte får frost. Skydda den också mot sol.

ms-mee
2012-03-30 11:46
#5

#4 Vill inte nå gärna ta ut den än. Minsta vindpust får den nästan att vika sig. 

Har du sått buskarna själv?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ms-mee
2012-03-30 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har två som ser ut såhär.

Men nu blir jag lite tveksam, ser sommarcypressen ut såhär? För vi har fått en likadan där vi satt stockros :S

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
Bjornen
2012-03-30 16:47
#7

När man sår frön är det viktigt att såkrukan är så full av jord som möjligt så att de uppkomna plantor får så mycket sol och ljus som möjligt.

ms-mee
2012-03-30 17:01
#8

Okej. Det här är första gången jag sår nånting själv och jag lyssnade på mamma. Då vet jag det till nästa gång Glad

Men är det där en cypress? Ser dom ut sådär när de kommer upp?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Bjornen
2012-03-30 17:25
#9

Det är svårt att säga på bild, om jag sett plantan i verkligheten har jag kunnat säga om det är sommarcypress eller någon annan växt. Det är många små detaljer som avgör det. Det kan vara sommarcypress, men även något annat.

ms-mee
2012-04-01 19:50
#10

Okej. Men nu har vi beställt nya frön, så jag skulle bli jätteglad om du ville förklara lite mer steg för steg hur och vad vi ska göra för att få upp dom, och för att dom ska må bra Glad

Är verkligen super taggad för den här och vill så gärna ha iaf en :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Bjornen
2012-04-01 22:54
#11

Använd runda 9-12 cm plastkrukor eller fyrkantiga ca: 8 cm vefikrukor. Alternativ använd mjölkförpackningar eller andra förpackningar som har en höjd på ca: 8-15 cm och har något typ av dränering så överskottsvatten kan rinna ur. Fyll krukan upp till brädden med porös och lagom fuktig jord (vanlig plantjord och ev. med lite sand inblandad. Ta en sked eller annat redskap och packa jorden försiktigt. Så ut fröna lagom fördelat i krukan. Fyll på sandblandad jord så att fröna täcks med 3-5 gånger så mycket jord som frönas diameter. Ta en stäckflaska och fukta hela krukytan ordentligt. Låt fet stå någon eller några timmar så jorden torkar något. Sätt sedan på plast över krukan. Använd begagnade plastpåsar utan text med gummisnoddar. Ställ varmt och gärna i solen. Inte nödvändigt med sol ännu. Vattna vid behov men låt dagga av efter vattningen innan plasten sätts på igen. När fröna börjar gro tas plasten bort och ev. låt den ligga lite löst över plantorna. Undvikkontakt mellan plast och plantor. Skola om plantor när de blivit större och de bör minst ha fyra blad.

Vattna endast på mornarna så att plantorna inte är fuktiga under nätterna. Efter uppkomst vänd gärna krukorna varje dag så att plantorna inte blir sneda.

Upp till toppen
Annons: