Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

Rangligt

2012-03-29 11:52 #0 av: ms-mee

Nu är det rangligt i lådorna. Mest rädd är jag om sommarcypressen.
Det är två som är runt 5 cm men så så tunna så minsta vindpust får dem nästan att vika sig.
Behöver jag stötta dom? Nån som har satt sommarcypress som kan berätta lite hur ni gjort och det har sett ut?

Anmäl
2012-03-30 07:54 #1 av: Bjornen

Sommarcypress sås lämpligen i april och bör inte stå för varmt, men är frostkänslig. Den är som finast under hösten särskilt när den får sin höstfärg.

Anmäl
2012-03-30 10:29 #2 av: ms-mee

Okej. Ja där jag läst står det mars-april. Där vi köpte dom stog det mars-maj.

Den står ljust och i runt 20-23 grader. Samma temperatur i hela lägenheten så det gör ingen skillnad om jag flyttar på den heller.

Men hur ser den ut när den växer upp? Just nu är det bara en tunn tunn lång ranglig sak med två små blad längst upp.

Anmäl
2012-03-30 11:02 #3 av: ikna

Det blir en stor fin buske:

Anmäl
2012-03-30 11:05 #4 av: ikna

Har du balkong, så kan du ha den där på dagtid, bara den inte får frost. Skydda den också mot sol.

Anmäl
2012-03-30 11:46 #5 av: ms-mee

#4 Vill inte nå gärna ta ut den än. Minsta vindpust får den nästan att vika sig. 

Har du sått buskarna själv?

Anmäl
2012-03-30 12:10 #6 av: ms-mee

Har två som ser ut såhär.

Men nu blir jag lite tveksam, ser sommarcypressen ut såhär? För vi har fått en likadan där vi satt stockros :S

Anmäl
2012-03-30 16:47 #7 av: Bjornen

När man sår frön är det viktigt att såkrukan är så full av jord som möjligt så att de uppkomna plantor får så mycket sol och ljus som möjligt.

Anmäl
2012-03-30 17:01 #8 av: ms-mee

Okej. Det här är första gången jag sår nånting själv och jag lyssnade på mamma. Då vet jag det till nästa gång Glad

Men är det där en cypress? Ser dom ut sådär när de kommer upp?

Anmäl
2012-03-30 17:25 #9 av: Bjornen

Det är svårt att säga på bild, om jag sett plantan i verkligheten har jag kunnat säga om det är sommarcypress eller någon annan växt. Det är många små detaljer som avgör det. Det kan vara sommarcypress, men även något annat.

Anmäl
2012-04-01 19:50 #10 av: ms-mee

Okej. Men nu har vi beställt nya frön, så jag skulle bli jätteglad om du ville förklara lite mer steg för steg hur och vad vi ska göra för att få upp dom, och för att dom ska må bra Glad

Är verkligen super taggad för den här och vill så gärna ha iaf en :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.