Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4632 ggr
Maria
2012-03-27 16:04

Mangold perenn?

Är Mangold perenn? Eller tvåårig?

Jag rensade inte bort de sista av Mangolden i höstas och nu sticker det nya fina skott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bosse08
2012-03-27 19:57
#1

Den har tydligen förmågan att övervintra, men kommer sannolikt att gå i blom mot högsommaren (andra året)…

Bjornen
2012-03-27 20:26
#2

Mangold är tvåårig och skall blomma andra åretn och därefter dör den. Normalt har den svårt att övervintra.

Åsa S
2012-03-27 22:06
#3

Japp den är tvåårig och brukar blomma runt försommar hos mig. Jag brukar skörda tills den börjar gå¨upp i blom då river jag bort plantorna och förhoppningsvis har den nya sådden hunnit upp en bit då.

Och olika sorters mangold övervintrar olika bra ex. den gamla spetsmangolden som jag haft brukade inte ha några problem  men de moderna Bright Lights sorterna brukade inte övervintra

Maria
2012-03-28 09:33
#4

Tack för svarGlad

Har ingen aning om vilken sort detta är med det är den vanliga med vita stjälkar.

Då kan jag använda denna fram till blommning och sätta en ny rad som jag kan använda ända till hösten. Så smart.Flört

Jag älskar Mangold och tycker den är så användbar till det mesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: