Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Mangold perenn?

2012-03-27 16:04 #0 av: Maria

Är Mangold perenn? Eller tvåårig?

Jag rensade inte bort de sista av Mangolden i höstas och nu sticker det nya fina skott.

/Maria

Anmäl
2012-03-27 19:57 #1 av: Bosse08

Den har tydligen förmågan att övervintra, men kommer sannolikt att gå i blom mot högsommaren (andra året)...

Anmäl
2012-03-27 20:26 #2 av: Bjornen

Mangold är tvåårig och skall blomma andra åretn och därefter dör den. Normalt har den svårt att övervintra.

Anmäl
2012-03-27 22:06 #3 av: Åsa S

Japp den är tvåårig och brukar blomma runt försommar hos mig. Jag brukar skörda tills den börjar gå¨upp i blom då river jag bort plantorna och förhoppningsvis har den nya sådden hunnit upp en bit då.

Och olika sorters mangold övervintrar olika bra ex. den gamla spetsmangolden som jag haft brukade inte ha några problem  men de moderna Bright Lights sorterna brukade inte övervintra

Anmäl
2012-03-28 09:33 #4 av: Maria

Tack för svarGlad

Har ingen aning om vilken sort detta är med det är den vanliga med vita stjälkar.

Då kan jag använda denna fram till blommning och sätta en ny rad som jag kan använda ända till hösten. Så smart.Flört

Jag älskar Mangold och tycker den är så användbar till det mesta.

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.