Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5466 ggr
Pilon
2012-03-26 10:03

Exotiska - träd Fikon / Heaven

Jag har ett finkonträd som jag köpte förra året av en som skulle flytta utomlands. Den är ungefär 180cm lång med en liten krona på toppen. när jag tog hem den hade den några få blad, jag bar in den i en jordkällare i början av december ungefär efter att ha skurit bort den hösta krongrenen för att få plats med den i jordkällaren. Kanske lite sent men jag tror den klarde sig. Den har små halvgröna knoppar, det måste väl vara ett tecken på att den lever?

Den har fått lite vatten någon gång i månaden eller så.

Frågan är, när ska jag nu bära ut den igen? såg att det var 0 grader ute imorse så kanske är för tidigt? Eller klarar den så kalla nätter?

Jag har också ett heaven-träd som står i jordkällaren. samma fråga gäller den.

Heaventrädet planterade jag om till en 20 liters kruka.

Fikonet står kvar i sin 8-9literskruka och kanske behöver också planteras om?

Är tacksam för svar! För jag vill ju att dom ska klara sig !

Annons:
Bjornen
2012-03-27 00:08
#1

Fikonblad tål inte frost, och bör inte placeras ut direkt från en mörk jordkällare till utevistelse permanent. Tillhärdning med ljus och skiftande temperatur. Fikon i vila tål frost, men är beroende av sort.

Pilon
2012-03-27 06:57
#2

Ahaaa, hur gör man då om man ska ställa ut den? tillexempel i en balkong? hur vänjer man den vid solljus?

Bjornen
2012-03-27 20:28
#3

Försiktigt och undvik starkt solsken.

Pilon
2012-03-27 21:31
#4

Hur menar du försiktigt? Det går väl liksom inte? man kan ju inte direkt vrida på någon ratt som sitter på solen :)

Lill-Kisse
2012-03-27 22:05
#5

Det är inte full sol hela dagen på en balkong. Ställ ut trädet någon timme när det inte gassar allra värst till att börja med. Ta in den i rummet sedan. Öka tiden på balkongen successivt.

Pilon
2012-03-27 22:09
#6

sk ajag ställa in trädet i huset menar du eller i jordkällaren? för jag provade ta in en töja och ställa den inomhus och den dog ju… och jag ha rinte möjligthet att ställa in träden i jordkällaren så, jordkällaren var somsagt min kompiss och det utrymmer kan jag ju inte använda hur som helst…. :/

Annons:
Lill-Kisse
2012-03-27 22:17
#7

Nog bör det gå att flytta trädet mellan rum och balkong tills den tål solen. Det är framför allt de starka solstrålarna som är faran i början. 
Jämför inte med misstaget att ta in en tuja. Det är en helt annan typ av växt.

Bjornen
2012-03-28 07:06
#8

Det fungerar inte att ta ut en växt från mörker till full sol. Ta in den i ett ljust rum och helst inte så väldigt varmt och sedan undan för undan utomhus.

Linus-VG-zon3/4
2012-03-28 10:48
#9

Vissa fikon blad är väldigt köldtåliga, själv har jag nu ca 50 olika sorter. Och förra året blev det här ner till strax under -3c i maj, vissa frös väldigt hårt medan andra fick noll skador på sina blad (blad som har bildats inne). Dock generellt ska man inte utsätta fikon för vårfrost om dom har blad när man tar ut dom, är dom i vila och har övervintras kallt så kvittar det då brukar dom tåla frosten.

Har ditt fikon inte fått blad ? då behöver du inte avhärda den från solen, det är bara att sätta ut den i soligt läge, dom blad som bildats då ute kommer inte få solskador, däremot har den fått blad innan inne så får du avhärda, räcker med att lägga över fiberväv i 1-2veckor du behöver inte ta in den om nätterna om det inte går under 0c. Man kan också sätta ut fikon med blad bildade inne utan att avhärda då kommer bladen falla av men nytt kommer ganska snabbt.

Mina övervintrar i en källare utan ljus och +15c som lägst, jag sätter alltid direkt ut dom och ibland avhärdar jag bladen för solen ibland inte, det jag gör är att tar in vid frost bara. INGA problem för övrigt.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Linus-VG-zon3/4
2012-03-28 13:23
#10

Samma sak gäller för Ailanthus altissima - Gudaträd, utsätt inte för vårfrost har den inte blad kan man sätta ut den direkt i solen utan avhärdning har den nya skott och blad som bildats inne mörkt så avhärda med fiberväv i 1-2veckor.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Pilon
2012-03-28 20:13
#11

Tack så mycket  för så bra information! #10, grymt bra skrivet! Den har inte bildat några blad ännu så då kan jag aställa ut trädet i balkongen, det är inte så stark sol här denhär veckan, idag var det mulet, till och med regnade idag.. Så jag ska ta ochs tälla ut trädet imorgon. Jag såg att några tunnare grenar har dött, är det normalt? Dom tjockare grenare har bröna knoppar på den yttre spettsen.

Vet ni något om haeven träd då? Jag har ju ett sånt också och den har bildat jättevackra små knoppar som har börjat utvecklas till små blommor! men är det samma med den att jag kan ställa ut den tro och ta in om det bllir frost? :)

#10 kul förresten att du har en liten fikonträdsamling:) Är dom i buskformat eller är dom högre? tar du sticklingar från dom också då?

Linus-VG-zon3/4
2012-03-28 20:41
#12

Heaven träd är Ailanthus altissima. Har den blad och blommor får du inte utsätta den för frost alls, och ha väv om som skydd mot solen.

Har den stått för torrt på vintern så kan små tunna skott torka in. Men håll koll på vädret så du tar in den vid frost, det ska bli mycket kallare väder längre fram nu till torsdag och helgen och nästa vecka. Annars är den i vila så tål den även lättare frostnätter under våren, till hösten tål den mer frost än på våren.

Jag har allt från små ungplantor till större på stam. Dock har jag dom flesta i buskform då jag tycker det är lättare att hantera i kruka. Dom jag har på friland är också i buskform, buskform är bättre fär svenskt klimat om man sätter dom ute.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Pilon
2012-03-28 21:42
#13

Tror du att man kan kapa hela kronan på fikonträdet senare i augusti? För jag tycker alltså att den är lite besvärlig om man ska hålla på och konka på den fram o tilbaka genom balkongen tillexempel.. Den är ju högre än jag är hehe. Jag har sett några klipp på youtube, bland annat en som visade att man kunde lätt ta sticklingar från en stam och lägga dom bland fuktigt tidningspapper för att få dom att så småningom gro? Vad tror du?

Annons:
Linus-VG-zon3/4
2012-03-28 23:34
#14

Det beror ju på hur tjock stammen är, fikon får lätt väldigt fula sår om man klipper i för grova stammar. sedan är fikon blödare så man klipper dom under jas (juli-aug-sept) eller under vintervilan, beror lite på hur man odlar dom.

Annars tar dom sig snabbt efter även en hård beskärning.

Jag har provat alla metoder som jag hittat på nätet och på amerikanska forum. Att rota i påse fungerar väldigt bra, men även i lucker jord funger bra.

Viktigt är att man ta förvedade delar ganska långa och sätter djupt lägnst med krukkanten. Vissa sorter rotar sig väldigt lätt medan andra sorter ruttnar lätt. Varmt och ljust behövs för rotning.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Pilon
2012-03-29 19:22
#15

#14 Ahaaa! vad coolt! fick en glad överasknin gidag, min vän som har jordkällaren medmina träd i har ställt ut träden i sitt växthus istället för han tyckte att det kanske inte är bra för träden nu när deras knoppar har börjat utvecklas, att stå i mörker och i växthuset är det ju varmare än utanför även sen om det kommer nån snö som dom har sagt på nyheterna. jag provade faktiskt att försöka gro några bitar av en gren jag klippte av i höstas, i plastpåsar med fuktigt tidningspapper men det gick väldigt dåligt, dom utvecklade förvisso pyttesmå blad, men dom ruttnade, sen dog pinnarna snart där efter :/ Det kom ju aldrig några rötter ur pinnarna så att jag då skulle kunna sätta dom i jord. För instruktionerna jag fick var att dom skulle stå mörkt och varmt, men säkert skulle jag ha ställt dom varmt och ljust då :/

Upp till toppen
Annons: