Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 12211 ggr
StinaIda
3/25/12, 8:13 PM

Bygga snyggt buskstöd! + myntafråga

Jag flyttade till hus med stoor tomt i höstas och nu är det dags att ta tag i den!

Plantagen har jättesnygga svarta buskstöd, men de kostar 349:-/st så jag tänkte bygga egna.

Är det någon som har en bra ritning eller lite goda idéer? Det skulle vara snyggt att ha samma svart-bruna färg som plantagen har och inte vanligt impregnerat.

Jag har även ca 10 m hallonhäck som just nu har en stårstör i varje ända med rep emellan, hur man kan göra om detta snyggt och hållbart?

Den ena svartvinbärsbusken har till och med grenarna växt in under marken eftersom den inte har något stöd.

Sen har jag en stor myntaplantering. Jag har nu rensat bort alla döda kvistar/plantor sedan förra året är det något mer man bör göra? jag vet att det sprider sig som ogräs, men det gör inget på den sidan om tomten, passar prefekt nära den blivande altanen, bara sträcka sig ut och plocka ingredienser till mojiton :-)

Annons:
Lill-Kisse
3/28/12, 1:19 AM
#1

Det buskstöd du fastnat för i Plantagens utbud, är en gammal modell, som man brukar fixa själv. Slå ned smala stolpar i marken och fäst smala träribbor i den höjd du behöver till dina buskar.

Eftersom jag har buskar i rad, har jag slagit ned stolparna i rad och fäst långa träribbor utmed hela raden. Jag la bara en bräda utmed buskarna som riktmärke, för att få stolparna i rät linje.

Efter ett år ute i väder och vind får obehandlade ribbor fin, grå färg. Man bör inte ha impregnerat eller målat trä. Man vill ju äta giftfria bär och grönsaker.

StinaIda
3/28/12, 7:55 AM
#2

Då får det bli obehandlat! Tackför hjälpen :-)

Upp till toppen
Annons: