Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 11941 ggr
Mari
3/19/12, 6:31 PM

Mörkt rum - vad för blomma?

Jag vill väldigt gärna ha en blomma av något slag, gärna något grönt som lyser upp om det är möjligt, inne på toaletten.

Frågan är om det är möjligt? Har inge fönster där, har testat att ha en garderobsblomma där inne ett tag men den verkade inte må så bra av att vara helt utan ljus då den blev gulare till färgen.

Så, ni som förhoppningsvis kan mer om blommor än jag, är det möjligt att få ha någon levande växt där inne? Eller får jag börja se mig om efter några plastigare varianter?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Lorita
3/19/12, 6:34 PM
Mari
3/19/12, 6:47 PM
#2

#1 Tack för tipset men som jag skrev så har jag testat med just en sådan garderobsblomma och den blir gul när den står där inne, så den behöver nog tyvärr en aning solljus för att må bra :-/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bosse08
3/19/12, 6:55 PM
#3

Jag hade nog börjat titta efter något plastaktigt om jag vore du. Alla växter behöver ljus (mer eller mindre) vad jag vet, det är så de får den där gröna färgen :( . En lampa kanske kan vara något annars? Men det hade du nog klurat ut själv :)

Mari
3/19/12, 6:57 PM
#4

Ja lampa har jag tänkt på men då är det just det att det saknas eluttag där inne. Så det får nog kanske bli något plasigt tråkigt nog :-(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lorita
3/19/12, 6:58 PM
#5

slävk inte taklampan på dagen så har du fixat ljus

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mari
3/19/12, 10:23 PM
#6

Fungerar det med vanlig glödlampa då? Har hört att man ska ha någon speciell för just blommor, uvlampa kanske det var?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Lorita
3/19/12, 10:29 PM
#7

#6 det ska fungera för dom blommor som inte kräver extra ljus, typ min länk

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Aribigga
3/20/12, 6:44 AM
#8

#6 Allt ljus är bättre än inget ljus, dock så alstrar glödlampor mer värme än ljus. Dessutom sprids ljuset väldigt snabbt och "försvagas" i kanterna så vida du inte tänkte ha blomman direkt under lampan så kommer den förmodligen ändå få för lite ljus för att må bra och växa. Du kan ju testa att ha lampan tänd hela tiden och ha en zamia där inne men tänk då på att vattna väldigt sparsamt annars blir det för mycket vatten och den får gula blad.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Rosino
3/20/12, 7:48 AM
#9

Om du byter ut glödlampan mot en som är tänkt för växter då? Det finns ju t.ex 60 W växtglödlampor med vanlig sockel.

Det kan förstås hända att ljuset inte är så smickrande för människor.

hus-musen
3/20/12, 9:47 AM
#10

Det du kan göra är att helt enkelt ställa garderobsblomman i fönstret en gång i veckan och låta den få solljus så klarar den sig oftast bra :)

Qui dormit, non peccat

 


Mari
3/20/12, 2:15 PM
#11

#10 Det ska jag testa :-)

Men finns det nå andra växter som inte blir så höga? Eller gärna någon hängande sort?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Bosse08
3/20/12, 6:04 PM
#12

Murgröna kanske kan vara något? de är ganska lätta att ha att göra med och man kan forma de lite som man vill,bara man har ljus, men det är ju inga blommor på utan bladverk…..Men dem brukar vara tillräckligt snygga ändå

Mari
3/20/12, 7:18 PM
#13

#12 Murgröna fick jag tyvärr inte att leva fast de stod i solljus :/ Det måste vara väldigt lättskötta växter då de har en tendens att dö här hos mig :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Bosse08
3/20/12, 8:51 PM
#14

Om du går in på www.gronluft.se

så hittar du några sorter under fliken "kan stå mörkt"

Kolla om dem är något i din smak.

Upp till toppen
Annons: