Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Plommon

2012-03-18 16:51 #0 av: MaMaMade

Har fått ner omgång 1 av fröna i jorden nu; tomater av olika slag, physalis, bärskatta, koriander, dill, ruccola, mangomelon samt olika citrusfrukter. Blev helt salig när jag samlade ihop mina godislådor (utmärkta drivlådor) o fann att det sköt ett skott i den ena. Missade ett par som inte verkade vilja bli ngt, som Guben bara ställt ner på golvet i pannrummet, bredvid dörren ut till förrådet - ganska kallt där.

Så nu kan jag ståta med ett blivande plommonträd i vardagsrumsfönstret! :)

Hur långt ner ska jag egentligen sätta skottet i krukan när jag planterar om det? Mkt el lite vatten, påse över krukan el inte, vad för slags jord?

Anmäl
2012-03-19 13:07 #1 av: Bjornen

Normalt ska plommon stå på ungefär samma djup hela tiden. Normal jord och lagom vattning. Det är dock tveksamt att det blir någon vidare sort då de bör ympas. Inomhus fungerar inte plommon, då de behöver en vinter. Härdighet kan vara oviss, beroende på kärnans ursprung.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.