Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4838 ggr
pebb
3/18/12, 12:37 PM

Så ängsväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni det skulle funka att så ängsväxter i en rätt brant sluttning? (se bild) Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med just den biten. Eller rättare sagt idéer finns det gott om, men det får inte bli för dyrt och helst något som inte kräver för mycket skötsel efteråt.

(flytta gärna tråden om den passar bättre under någon annan grupp)

Annons:
Halvdansken
3/20/12, 5:54 PM
#1

Tvärtom vad man tror så kräver ängar ganska mycket skötsel. De ska ha mager jors, så de ska slås och få fröa av sig till nästa år, men gräset ska inte ligga kvar, för det ger näring till jorden.

Vad för zon och jord är det? Kanske en bätre ide att trycka ner nävor som kan sprida sig och ta hand om sig själv? Och en massa vårlökar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

beem
3/20/12, 9:33 PM
#2

Vilken fin plantering med berg i närheten. Jag ser massor av möjligheter.

Jag skulle satsa på Perenner. De sköter sig i stort sett själva när de väl är etablerade.

Det är väldigt enkelt att så själv eller så köper du på hösten då de ofta reas ut när säsongen är slut.

Om du vill köpa redan i vår så satsa på perenner som växer till sig ganska snabbt. En plantering behöver inte bli klar första året. Du kan fylla på nästa år och nästa år osv.

Lite större stenar i planteringen skulle vara snyggt. Du kan också lägga lite platta stenar som en trapp. Natursten är alltid snyggt.

En gammal knotig trästam är snyggt.

I sprickorna i berget kan du sätta taklökar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
3/20/12, 10:02 PM
#3

Ängsmark är svår att etablera io lutande teräng. Det är stor risk att jorden försvinner innan ängsväxterna har etablerat sig och dessa är långsamväxande. Gör et stenparti och placera lämpliga stenar som minskar avrinningshastigheten.

pebb
3/21/12, 7:45 AM
#4

Tack för tipsen, då stryker jag ängsväxter från listan :)

#2 Några tips på lämpliga perenner? En trästam var onekligen en bra idé som jag inte alls har tänkt på! :)

beem
3/21/12, 12:16 PM
#5

Halvdansken skrev nävor och de är jättefina.

Jag tänker mig lågväxande tex vitsippa - tänk sluttningen full med vitsippor - så fint.

Det är svårt att ge tips. Jorden och väderstreck spelar också in.

Förösk planera om du vill ha vissa färger och sen googlar du på det tex "vita perenner".


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Lill-Kisse
3/21/12, 7:54 PM
#6

Stenparti tänkte jag så fort jag såg bilden. Gräv ner några stora stenar om det går. De hjälper till att hålla jorden på plats när regnet vräker ned och magasinera värme när temperaturen skiljer mycket mellan dag och natt.

Låga, marktäckande perenner s k stenpartiväxter bör bli bra att börja med. Det gäller ju att jorden täcks ganska fort för att slippa jaga ogräs. Följ rekommendationerna om sol, halvskugga eller skugga beroende på åt vilket väderstreck denna slänt ligger.

Annons:
Maria
3/23/12, 7:34 AM
#7

Jag tycker också att stenparti med typiska växter skulle göra sog fint där.

Kanske några Lavendel också?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: