Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 28876 ggr
Bosse08
3/17/12, 8:12 PM

Dracaena marginata

Min dracaena marginata mår inte bra.Visserligen har den nyligen blivit omplanterad så lite av rötterna tog väl skada. Som jag förstått det så ska den inte stå i direkt sol och jorden ska inte vara genomdränkt.

Men när det kommer till näringen så vet jag egentligen inte vad för slags näring den vill ha, nån som vet lite mer om Dracaena-gödsel?

Annons:
Aribigga
3/18/12, 12:07 PM
#1

Marginator kan mycket väl stå i solljus men den klarar även mörkare. Det är viktigt att jorden får torka ordentligt mellan varje vattning, de är extremt känsliga för övervattning. Första tecknet på för god tillgång på vatten är att bladen blir bruna i topparna. Är det för lite vatten däremot så tappar de hela bladen som sitter längst ner på stammen.

De kan få vanlig blomnäring, det behövs inget speciellt till dem.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bosse08
3/18/12, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ok, tack för tipset, de har nog fått för rmycket vatten i såna fall. För bladen känns lite bruna.Ska försöka med att vattna de underifrån nästa gång.

Ska även se om jag kan bifoga nån bild.

Aribigga
3/18/12, 12:32 PM
#3

Hur känns stammen på den där? Den ser riktigt ledsen ut! Är stammen mjuk?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bosse08
3/18/12, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nej det har den inte blivit, ännu. Men jag vattnade den ganska nyligen och den har sett ledsen ut ända sedan den vart omplanterad. Det är ,som du ser, bara ett fåtal blad som tittar uppåt resten är ledsna. Ska lägga upp en till bild så du ser  bättre.

Aribigga
3/18/12, 12:51 PM
#5

Hur känns jorden till den? Är den fuktig eller torr?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bosse08
3/18/12, 12:52 PM
#6

Den är fuktig, det är kokosjord.

Annons:
Aribigga
3/18/12, 12:54 PM
#7

Då är den helt klart för blöt, ställ den så ljust du kan så den har möjlighet att torka upp.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bosse08
3/18/12, 12:56 PM
#8

Jag har en 600w lamopa tänd där i rummet, men var rädd att det är för mycket för den så jag har försökt flytta bort den så långt jag kan ifrån ljuset

Aribigga
3/18/12, 1:01 PM
#9

Som sagt marginator klarar av att stå i direkt solljus så en lampa är inga problem så länge den inte är för varm så den bränner bladen. Den ser ganska döende ut på din bild så jag skulle chansa på att ge den så mycket ljus som möjligt för att dricka upp det vatten den har.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bosse08
3/18/12, 1:07 PM
#10

OK :)

Upp till toppen
Annons: