Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Dracaena marginata

2012-03-17 20:12 #0 av: Bosse08

Min dracaena marginata mår inte bra.Visserligen har den nyligen blivit omplanterad så lite av rötterna tog väl skada. Som jag förstått det så ska den inte stå i direkt sol och jorden ska inte vara genomdränkt.

Men när det kommer till näringen så vet jag egentligen inte vad för slags näring den vill ha, nån som vet lite mer om Dracaena-gödsel?

Anmäl
2012-03-18 12:07 #1 av: Aribigga

Marginator kan mycket väl stå i solljus men den klarar även mörkare. Det är viktigt att jorden får torka ordentligt mellan varje vattning, de är extremt känsliga för övervattning. Första tecknet på för god tillgång på vatten är att bladen blir bruna i topparna. Är det för lite vatten däremot så tappar de hela bladen som sitter längst ner på stammen.

De kan få vanlig blomnäring, det behövs inget speciellt till dem.

Anmäl
2012-03-18 12:31 #2 av: Bosse08

Ok, tack för tipset, de har nog fått för rmycket vatten i såna fall. För bladen känns lite bruna.Ska försöka med att vattna de underifrån nästa gång.

Ska även se om jag kan bifoga nån bild.

Anmäl
2012-03-18 12:32 #3 av: Aribigga

Hur känns stammen på den där? Den ser riktigt ledsen ut! Är stammen mjuk?

Anmäl
2012-03-18 12:50 #4 av: Bosse08

Nej det har den inte blivit, ännu. Men jag vattnade den ganska nyligen och den har sett ledsen ut ända sedan den vart omplanterad. Det är ,som du ser, bara ett fåtal blad som tittar uppåt resten är ledsna. Ska lägga upp en till bild så du ser  bättre.

Anmäl
2012-03-18 12:51 #5 av: Aribigga

Hur känns jorden till den? Är den fuktig eller torr?

Anmäl
2012-03-18 12:52 #6 av: Bosse08

Den är fuktig, det är kokosjord.

Anmäl
2012-03-18 12:54 #7 av: Aribigga

Då är den helt klart för blöt, ställ den så ljust du kan så den har möjlighet att torka upp.

Anmäl
2012-03-18 12:56 #8 av: Bosse08

Jag har en 600w lamopa tänd där i rummet, men var rädd att det är för mycket för den så jag har försökt flytta bort den så långt jag kan ifrån ljuset

Anmäl
2012-03-18 13:01 #9 av: Aribigga

Som sagt marginator klarar av att stå i direkt solljus så en lampa är inga problem så länge den inte är för varm så den bränner bladen. Den ser ganska döende ut på din bild så jag skulle chansa på att ge den så mycket ljus som möjligt för att dricka upp det vatten den har.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.