Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rosor

klätterros till verandan

2012-03-14 14:58 #0 av: jimnics

hej söker en lättodlad getingfri klätterros till min veranda bor i zon 5 gillar inte gula el aprikosa helst röd el rosa mvh jimnics

Anmäl
2012-03-15 07:42 #1 av: Bjornen

Helt härdig är Polstjärna med vita blommor. Andra härdig sorter är Sympati och Flammentanz (röda) samt New Dawn (rosa).

Anmäl
2012-03-15 15:48 #2 av: Åsa S

Fast det finns nog ingen 100% getingfri ros det är ju blommorna som lockar till sig insekter.

Anmäl
2012-03-16 21:10 #3 av: rissen

Flåt om jag kommer in i tråden och ställer en fråga Skäms

Angående Polstjärnan,vill någon vara snäll och berätta om den???

Funderar alvarligt på en sån men vet så lite.

Det enda jag vet är att den är mycket härdig.

höjd?
sjukdomar?
väderstreck?
bredd?

Rissen

Anmäl
2012-03-17 07:05 #4 av: Bjornen

Polstjärnan är den allra härdigaste klätterrosen. Den kan dock frysa tillbaks och då kan blomningen utebli. Den blommar mycket rikligt, men under en kort tid med vita-vitgula blommor. Den är starkväxande och blir stor. Som alla rosor vill även den ha soligt läge, men kan växa även i skuggigare lägenmen blomningen blir svagare.

Min är nog kanske 15 år gammal och den planterade jag den första december, trots min växtzon 6. Några gånger har blomningen nästan uteblivit, då den har fuset ner.

Anmäl
2012-03-17 19:22 #5 av: Isatis

I bakgrunden syns en av mina Polstjärnor. Den har blivit nerklippt till ca 20 cm flera gånger men kommer tillbaka lika villigt varje år. Jag bor i zon 4/5. Polstjärnan är en av mina favoriter, nummer ett är honungsrosen Hybrida.

Anmäl
2012-03-17 19:30 #6 av: Isatis

Här är ännu en bild på polstjärnan, tagen i början på juli.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.