Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9652 ggr
Lillulla
2012-03-11 21:28

Flytta syrener?

Jag har fått akut behov av att anlägga insynsskydd mot grannen! Funderar på om jag kan gräva upp syrenbersån, som ingen nånsin sitter i, och göra häck av den? Bersån är ca två meter hög med en del lägre skott i också. Kan man göra det tro? Är det något man ska tänka på för bästa möjliga resultat? Någon blomning i år bryr jag mig inte om att rädda, det är lite bråttom med insynsskyddet!

Annons:
Bjornen
2012-03-12 07:42
#1

Att flytta stora syrenbuskar är extremt arbetssamt och får nog anses måste ske med grävmaskin. De har ett mycket kompakt rotsystem.

Bästa tiden att flytta buskar och träd är på höst-senhöst. Chansen att de klarar en flytt ökar mycket. Endast buskar som ska planteras i tveksamt klimat bör dock planteras på tidiga våren.

All flyttning av buskar och träd bör göras under den lövfria perioden.

En bra riktmärke när man flyttar buskar träd att beskära grenverket lika mycket som man tar bort rötter.

Lillulla
2012-03-12 12:20
#2

Okej, då gäller det att gräva duktigt så rötterna kommer med! Det är ju liksom höjden på syrenerna som jag är ute efter… Finns det något annat tåligt och snabbväxande som jag kunde sätta där istället? Det en solig och ganska torr plats, vattna kan vi bara göra i början, sedan måste häcken klara sig med vad naturen erbjuder!

Bjornen
2012-03-13 06:30
#3

DEn mest snabbväxande buskar är sibirisk ärtbuske, tyvärr angrips de lätt av bladmögel. Annars har du häggmispel med goda bär om du hinner med dem.

plutopellis
2012-03-13 08:33
#4

Får man vara så nyfiken och fråga om detta akuta insynsskyddet?? Hoppas du får ordning på det. :)

Lillulla
2012-03-13 12:22
#5

#Menar du varför? Jo, grannen har haft en liten stuga på sin tomt, liksom vi. Men nu är det nya ägare som bygger villa! Den reser sig så högt över marken och de kan sitta på sin stora altan och titta ned på oss! Det känns inte bra, men vi vänjer oss säkert. Ett par meter grönska skulle underlätta!

plutopellis
2012-03-13 13:09
#6

Aha, ja då förstår jag :) hoppas ni får ordning på det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: