Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 7130 ggr
Lodis
3/6/12, 9:48 PM

Jordgubbar

Hej! Jag ska sätta lite jordgubbsfrön. Det står på påsen att de ska gro varmt och mörkt.

Men det står inget om att det ska vara fuktig eller torrare jord. Så jag undrar om man ska hålla frösådden fuktig?

Jag undrar också om de kan stå kvar i såjorden tills man planterar ut dom eller om man ska skola om dom?

Hoppas någon vet :)

Annons:
Diana61
3/7/12, 10:15 AM
#1

hmmmm…. jag sådde mina vilda jordgubbar (alpin smultron) i höstas (sensommar) inne i växthuset och höll dom fuktiga där. De kom upp och några börjage blomma men han ej ge frukt. Nu har de stått ute hela vintern bakom uthuset så jag hoppas de överlevt vintern.

Jorden skall hållas fuktig tills de gror annars ruttnar den i mögel som jorden får om det är för blött. Är jorden för torr så kommer fröna ej att suga åt sig tillräckligt med fukt så de sväller upp och sedan börja spira.

Omskolning behövs då såjorden ej är så full med näring för att ej bränna sönder de små bebis rötterna men när den blir äldre behöver den bättre näring för att växa sig stark och då behöver den bättre jord. Så omskolning behövs.

Hoppas detta hjälpte lite?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Lodis
3/7/12, 9:56 PM
#2

Jaa, det gjorde det. Tack snälla för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: