Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 7673 ggr
Chieko
3/6/12, 9:36 PM

Balkong, zon 2, sydöst-läge

Hej! Jag flyttade i höstas till lägenhet med balkong. Balkongen ligger i sydöst och alltihopa i zon 2.

Vad kan jag odla? Jag vill gärna ha kryddväxter (odlar basilika i köksfönstret med samma läge), och kanske testa någon böna/ärta som i så fall får klättra längs med väggen på spaljé.

Kan jag övervintra några växter utan allt för stor ansträngning?

Gräslök och oregano borde jag kunna få av mamma, hennes är jättestora. När ska vi i så fall gräva upp dem?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Linus-VG-zon3/4
3/6/12, 10:19 PM
#1

Jag har samma läge men i något kallare zon (3-4).

Alla kryddväxter funkar utan problem, dock är det inte alltid som dom har övervintrat ute i kruka (rosmarin, lavendel, salvia). dock har jag övervintrat dom inne med extraljus.

När tjälen har gått ur kan du gräva upp växterna.

Gräslök och vitlök har övervintrat hos mig i kruka utan extra skydd. Även Mynta och Oregano (vanlig) har funkat utan problem att övervintra.

Bönor och ärtor funkar också, själv har jag blomsterböna.

Andra växter som övervintra på min balkong utan skydd Trollhassel, Fläder alla sorter, Kaprifol, Vinranka (labruska härdig), Rosor olika för zonen. odlar du i stora krukor och isolerar så kan du nog ha det mesta som funkar i zonen du har där. Annars välj härdigare så har du marginal.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Chieko
3/6/12, 10:48 PM
#2

Haha, så stor balkong har jag inte! Kanske testar att övervintra något senare, får nog bli steg ett att få dem att bo bra på balkongen ;) Hur är det med solen tycker du, blir det för stekande på dagen så att jag behöver något skydd?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Linus-VG-zon3/4
3/7/12, 12:17 AM
#3

Tycker inte det är så farligt med solen, uteväxter vänjer sig när det blir ljusare så dom får inte solskador. Dock på morgonen och förmiddagen kan tempen lätt gå upp till +35c och då får man hålla koll på vattningen men tycker inte det är nåt jätte problem. odlar man i stora kärl/krukor så hålls det jämnare fuktigt.

Jag har bara solskydd i form av ljusgardin för under våren-försommaren men det har jag för krukväxternas skull som varit inne under vintern och som inte är van vid den starka solen under våren, så då skyddar jag dom och avhärdar dom så att dom tål solen och vänjer sig.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

Bjornen
3/8/12, 10:55 AM
#4

Största problemet med solen är att det kan bli för varmt åt rötterna. Undvika mörka krukor.

Chieko
3/8/12, 3:29 PM
#5

Åh, bra tips, tack fär det! Balkongen är ganska smal och med plåt"räcke"/vägg, så tror inte att det kommer skina jättemycket sol på krukorna. Men det var ju ett bra tips!

Lyckan är att jag får en odlingslott nära att fixa med också, blir en annan tråd för den dock!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Upp till toppen
Annons: