Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 8725 ggr
plutopellis
3/5/12, 12:25 PM

Mossa GTI??

Hejsan! Vår gräsmatta är en mossmatta, den är inte skött på många år. Fungerar verkligen det besprutningsmedel de visar på tv? Bästa sätter måste väl ändå vara mossrivning? Vad ska man tänka på sen för att bevara gräsmattan just som gräs??

Annons:
Gronstedt
3/5/12, 12:27 PM
#1

*tassavtryck*

Fast jag vill hellre veta hur man får bort gräset ur mossmattan …

plutopellis
3/5/12, 12:41 PM
#2

Haha, blir ju mjukare med bara mossa ;)

Åsa S
3/5/12, 1:32 PM
#3

Oftast är det bättre dränering, gödning, borttagande av växter så det blir ljust som gäller ifall man vill få mer gräs än mossa.

Tyvärr du mossrivning har inte så jättebra effekt ifall man inte tar död på mossan först mossrivning = väldigt bra sätt att "sticklingsföröka" mossa.

Bjornen
3/6/12, 9:36 AM
#4

Ju finare gräsmatta desto mera gödsling, mera klippning och större risk för angrepp av pingborrelarver (som äter upp gräsrötterna).

plutopellis
3/6/12, 9:46 AM
#5

Så ni föreslår mossa gti först och sen riva? För nu är det bara mossa och jag vill ju ha lite gräs i alla fall… Tack annars för era svar om hur jag sköter den sen :)

Åsa S
3/6/12, 10:52 AM
#6

Ofta är det mossan man ser vid denna årstiden gräse har inte riktigt kommit igång så det ser oftast ut som om det är väldigt mycket mossa just nu, mossan grönskar ju först.

Annons:
Elshira
4/13/12, 9:28 PM
#7

Om det är mer mossa än gräs (som vi har här hemma… men mjukt och skönt i.af :) så skulle jag nog faktiskt göra om hela gräsmattan.

Visst går det att ta död på mossan och sedan riva upp den, men det kommer bli en hel del jobb med det och dessutom en mindre snygg gräsmatta under den tiden.

Jag skulle hellre ta bort allt och göra helt rent, kratta till och ev lägga på lite ny jord om man känner att man vill det/om det behövs, och så i nytt istället. Det får relativt snabbt att få en "drägligt" snygg gräsmatta i.af.

Hakuna matata!

Linnea
4/15/12, 2:47 PM
#8

Mossa GTI funkar säkert men det är i princip utsädd järnsulfat. Försök få tag i riktigt järnsulfat, sprid ut detta på gräsmattan + gödning. Mossan svartnar och dör. Kan såklart komma tillbaka om förhållandena är de rätta. Försök få mindre skugga på mossiga ställen då trivs den inte lika bra.

Mossrivare är ingen bra idé, det sprider mossan över större områden istället.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Halvdansken
4/16/12, 8:52 PM
#9

Kolla Ph värdet i jorden. Man kan nänligen kalka för att hålla mossan borta, men det är inget undermedel, och dessutom finns det mossor som gillar kalk.

Men det finns gödning som också innehåller kalk, kanske kan du köpa en sån påse och testa på en bit och se skillnaden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

plutopellis
4/16/12, 9:04 PM
#10

Tack alla för era svar! Nu blev det lite tokigt iår för ska installera bergvärme och blir då av med lite av "gräsmattan" på framsidan då de gräver och borrar, men tar med alla era tips till nästa år då vi får snygga till allt Glad jättesnällt av er och roligt att denna tråden vaknade till liv igen Glad

Upp till toppen
Annons: