Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4293 ggr
[MorganLeFey]
3/4/12, 7:41 PM

Balkongtips

Jag har en drygt 60 cm bred vägg på min balkong, som jag skulle vilja använda "på höjden"

Frågan är om jag ska sätta en spalje och låta slingerväxter klättra upp eller om jag ska hänga krukor på väggen, eller kanske jag kan ha både och…………

Väggen ligger i söder men jag har köpt bambujalusier som ska ta bort värsta solstrålarna. Balkongen är också inglasad och därför varm och lätt att odla på innan värmen.

Funderar på slingerkrasse och/eller clematis, men är tacksam för alla tips.

Bor i Malmö där växtsäsongen börjar tidigt.

Kan man göra en egen spaljé?

Ja, detta var många frågor. Hoppas att någon av dem kan bli besvarade.

Glad

Annons:
Bjornen
3/5/12, 7:32 AM
#1

Balkonger är inte så bra att odla olika perenna växter, då frosten kommer från alla håll. Kan lyckas ändå men det kräver stora jordvolymer.

Linus-VG-zon3/4
3/5/12, 9:29 AM
#2

Ska du ha balkongen frostfri eller låta det bli kallt som ute ?

Inglsast kan ju hindra dom sista och första frostnätterna och för vissa fördelen med varmare somrar. Annars tror jag nog svägningar mellan dag och natt kan bli ett problem på vintern.

Dock kaprifol har jag som övervintrar utan problem i kruka, även minikiwi och kamelontbuske har gjort. Blåregn, vinranka har med övervintras hos mig på min balkong (inte alls så stora krukor dock med isolering på vissa iform av bubbelplast).

Men kaprifol har klarat sig en längre tid utan nåt extra skydd. Och dom blommar ju mycket. Men de flesta härdiga växter brukar klarar sig på en balkong i kruka. Jordvolymen är alltid bra om den är större både vinter som till sommaren. Jag har mina kaprifolier 10-15L krukor.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

[MorganLeFey]
3/5/12, 11:45 AM
#3

Balkongen blir kall om det är kallt ute.Finns ingen värmekälla.

Kaprifol låter frestande, det är ju vacker och väldoftande. Jag har stora krukor och isolera dem på vintern kan jag ju göra.

Men kanske jag ska satsa enbart på ettåringar för att undvika frostproblemen. Man vet ju inte hur vinter blir i Malmö, den kan bli ordentligt kall, men också väldigt mild.

Linus-VG-zon3/4
3/5/12, 4:58 PM
#4

Jag bor i Södra VG zon 3/4 mycket kallare vintar än malmö och mina kaprifoler har inte haft några problem alls. Vackra och tåliga mina får aldrig ohyra eller problem. Dock måste man binda upp dom och hålla dom fina och så (dom kan bli risiga annars).

och det finns ju många olika sorter så man kan alltid hitta en favorit.

En äkta skåning med dragning åt Italien förvirrad och vilsen i Västergötland.

[MorganLeFey]
3/6/12, 5:37 PM
#5

Jag ska faktiskt söka lite på kaprifol. Det blir ju lite extra känsla om de kommer tillbaka igen. Då kanske jag kunde ha en kaprifol och en clematis.

Sitter och funderar på om man skulle göra en egen upphängningsanordning med riktigt hampsnöre. Skruvar har jag gott om och även ett stadigt snöre. Får man det bara riktigt sträckt så kan det kanske vara ett alternativ till spalje.Jag lägger ju hellre ner pengar på blommorna Flört

Upp till toppen
Annons: