Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3269 ggr
plutopellis
2012-03-03 11:30

Första våren i trädgården

Hejsan! Ja som ni ser av rubriken är det första våren i trädgården. Spännande att se vad som finns här. Har aldrig haft trädgård innan, är det något särskilt som ska göras på våren? Något som ska klippas, ansas mm eller är det bara under hösten man storröjer? Blir ju inte mycket i år då jag ska se vad som finns att bjudas på här men roligt att veta…

Annons:
Chieko
2012-03-03 11:35
#1

Jag tror att de under Trädgårdsfredags (SVTs program) sa att man ska låta det vara ganska mycket första året så att man ser vad som finns. Skriv sedan upp/ta kort på vad som växer var så att ni kan planera och fixa till nästa år. Men rensa löv och (tydligt) ogräs är väl aldrig fel. Fast tror man ska vänta lite till med det också, det ska säkert vara slut på frostrisk först.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

plutopellis
2012-03-03 11:40
#2

Ja så sant :) kryper i fingrarna när det är vår ju! Får sätta mig på händerna, haha :)

Chieko
2012-03-03 11:43
#3

Ja det förstår jag verkligen! Själv har jag flyttat ifrån mammas trädgård, förra sommaren hade jag inglasad balkong med kanin så då kunde jag inte odla något, men nu har jag en fin balkong! Är riktigt sugen på att odla massa men har inte ens köpt krukor än :P Funderar på att skaffa en kolonilott också, ligger några väldigt nära så det hade varit kul!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

plutopellis
2012-03-03 11:52
#4

Ja det var min tanke också med kolonilott men så snubblade vi över ett hus istället :) gubben min tyckte att det bara är gamla tanter som har kolonilott men för 300 kr om året få möjlighet till liten trädgård hade jag lätt blivit kallad tant! Haha :)

Chieko
2012-03-03 12:20
#5

Ja absolut! Hoppas att det inte är dyrare här, då är det ju solklart att vi ska ha en! Tänk att kunna bjuda vänner på färska egenodlade grönsaker när man bor i lägenhet :D Har mailat kommunen så väntar på svar, hoppas hoppas!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

plutopellis
2012-03-03 12:59
#6

Håller tummarna för dig! Borde inte vara så mycket dyrare, jag bor i Halmstad där tar de 300, vet att de i jönköping tar samma kanske det var 350 men för ett helt år är det ju ingenting Glad

Annons:
Chieko
2012-03-03 14:15
#7

Nej verkligen inte. Bor i Mölndal dvs strax utanför gbg så är rädd att det är lite dyrare här.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

plutopellis
2012-03-03 14:16
#8

Håller tummarna för dig Glad

Bjornen
2012-03-03 20:51
#9

Perenner klipps ner på våren och gör det inte för tidigt. Alla gamla stjälkar, blad och löv skyddar mot frost och minskar risken för att olika växter börjar starta tillväxten för tidigt och skadas av frost.

Det som är aktuellt nu är att skydda vintergröna växter från solen och detsamma gäller rosorna. Använd säckväv eller annat luftigt lätt material, men inte plast.

plutopellis
2012-03-03 21:12
#10

Tack :)

Upp till toppen
Annons: