Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4611 ggr
Fylgja
3/3/12, 12:19 AM

Odla tomater

Förra fredagen satte jag 10 tomatfrön som jag tog från en tomat jag hade köpt i affären. Idag på morgonen såg jag att 7 av dem kommit upp ur jorden, och när jag kom hem från jobbet hade de blivit 5 cm höga!

Misstänker att de andra 3 inte tog sig, men jag tycker det var bra jobbat ändå Skrattande

Saken är den att jag i mina tidigare försök att odla tomater bara fått långa rangliga plantor som inte blommar på jättelänge, och när de väl gör det så blir det inga eller väldigt få och små tomater. jag vet inte vad jag gör för fel.

Gödslar jag för lite eller för mycket? För sällan, för ofta? Fel gödsel?

Har läst att man ska toppa dem, men de jag toppade blev svarta och sedan dog de.

Hjälp! Jag älskar ju tomater Tungan ute

Annons:
ikna
3/3/12, 5:53 AM
#1

Har du dem i rumstemperatur? Har du extraljus till dem?

När tomaterna har grott vill de ha svalare temperatur, 15 -18 grader, för att inte bli rangliga utan kraftiga plantor. Om de får extraljus 10 -12 timmar/dygn så mår de också bättre.

Bjornen
3/3/12, 6:29 AM
#2

När plantornahar fått några blad bör de hållas torrt och helst bör de hänga innan de vattnas, då blir plantorna knubbigare. Balansen ljus och värme är viktig.

Om plantorna blir långa så delas dem och det blir flera, Skär av plantan strax nedanför ett bladpar och ta bort bladen. Varje stickling måste ha ett bladpar. Sätt i vatten eller jord.

Åsa S
3/3/12, 7:51 AM
#3

+Tomatplantor ska gradvis planteras i större kruka, jag brukar ha mina i 15-20liters krukor på sommaren. Det brukar inte bli någon vidare skörd ifall man ex. har dem i 10-15cm krukor.

Bjornen
3/3/12, 8:07 AM
#4

Det är bra om de står trångt för att stimulera att blomanlag bildas. Blomningen startar tidigare då. Men sedan de börjat blomma bör de ges stort utrymme för att det ska ske god skörd.

kickboard
3/3/12, 9:44 AM
#5

Plantorna ska flyttas ut när frostrisken är förbi, gärna i växthus eller inglasat uterum. Vattna varje dag om det är soligt och tjuva plantorna, dvs ta bort de skott som kommer i bladvecken.

plutopellis
3/3/12, 11:00 AM
#6

Hoppar in och ställer en fråga, det är bäst att ha i krukor eller? Inte odla ut på friland i ex salladslandet? Bara en liten undran :)

Annons:
Åsa S
3/3/12, 11:04 AM
#7

Jag tycker det är bättre odla i stora krukor är bättre det blir varmare om fötterna i kruka + till hösten när det blir kallare kan man ju lättare flytta växten till frostfritt ställe.

plutopellis
3/3/12, 11:07 AM
#8

Tack :)

Fylgja
3/3/12, 11:39 AM
#9

Tack!

Ska jag ta bort de första bladen som kommer upp? (Det var grannen som sa) Då blir det ju bara en liten stjälk…

Jag har inget extraljus till dem, de står i det soligaste fönstret bara.

kickboard
3/3/12, 8:45 PM
#10

Jag tycker de växer bäst om man planterar dem direkt i jorden i växthuset.  Har aldrig tagit bort några blad på fröplantorna, däremot senare när de blir långa i växthuset kan man skala bort lite nerifrån och som sagt tjuvarna i bladvecken.

Bjornen
3/3/12, 8:54 PM
#11

Bladen samlar näring till plantan. Först när det börjar bildas kart är det bra att ta bort en del blad som gör att frukterna får mera solljus.

Fylgja
3/4/12, 1:00 AM
#12

Jag har inget växthus heller Tungan ute

Jag driver upp dem i köksfönstret och sen får de stå på balkongen när det blir varmare ute.

#4 Förresten, hur menar du? Trångt i krukan eller trångt som i nära andra plantor?

Bjornen
3/4/12, 7:00 AM
#13

I början är det bra om de trängs i krukan, då de blir knubbigare växtsätt. Sedan de omskolats kan de stå i små krukor 8-10 cm.

Trängsel och allmän "vanvård" leder hos de flesta växter att de startar knoppsättningen tidigare. Det är ett allmän överlevnadsstrategi att så fort som möjligt bilda frön om plantan mår dåligt och riskerar att dö. En välmående planta har inte så stort behov att bilda blomanlag så fort.

När blomanlagen har bildats ska de pysslas om noggrant så blomning och fruktsättning blir god.

Annons:
Fylgja
3/4/12, 12:15 PM
#14

Tack så mycket!

Massor av bra råd till en liten nybörjare Skrattande, jag återkommer antagligen med fler frågor när mina plantbebisar blivit lite äldre.

raggorgeous
5/14/12, 8:35 PM
#15

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Upp till toppen
Annons: