Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 7543 ggr
Josiefruit
2/16/12, 10:44 PM

Flytta ett plommonträd

Hej!

Behöver lite tips om hur jag ska flytta ett plommonträd. Vi ska bygga ut och då hamnar mitt lilla Victora plommonträd mitt i sovrummet. Det är ju inte så bra… Behöver ju flytta det. Trädet är nog ca 10-14 år gammalt och trots sin ringa storlek så har det gett många goa plommon. I storlek känns det helt hanterbart att flytta om en grävmaskin hjälper mig men vad ska jag tänka på när jag ska hitta en ny plats? Jord? Storlek på hål? Gödning?

Trädet står nu på norrsidan av huset ganska nära, typ 3 m. Har alltså inte sol på sig mer än på morgonen och på em/kvällen.

Har ni några tips därute så jag kan planera ordentligt? Flytten kommer att bli i vår troligtvis, eftersom vi hoppas att bygget kommer igång till sommaren.

Tack å tack/J

Annons:
Bjornen
2/16/12, 11:07 PM
#1

Stenfruktträd bör inte flyttas alltför tidigt på våren, då det ett blödande träd. Flyttning med grävmaskin kan minska risken på skador på rotsystemet.

Flyttning av lite större träd görs helst under några års tid. Då skärs rötterna av på bara halva trädet ett år och bildar de då nya sugrötter. Nästa år skärs andra sidans rötter av och hela trädet kan flyttas.

Normalt är hösten-senhösten bästa tiden att flytta större buskar och träd. Då finns de i jorden till våren och behovet av vattentillskott behöver inte bli så stort.

Upp till toppen
Annons: