Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Odla lavendel

2012-02-15 00:13 #0 av: Cordata

Hej alla odlingsälskare!

I år så ska jag odla i mitt första egna land och tänkte mest ha ätbara blommor där. Nu är det så att jag älskar lavendel, men jag vet inte hur jag bäst ska odla det i mitt land. Vi har en hel del lavendel som fanns när vi flyttade in i huset i höstas, men hur får man den att föröka sig? Jag har hört att man kan ta skott men när bör man göra det i så fall och hur?

All hjälp uppskattas :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Anmäl
2012-02-15 06:45 #1 av: Bjornen

Lavendel vill stå i väldränerad jord i soligt läge. Det är inte så svårt att ta stickling som lämpligen tas på våren och sticks i sandblandad gödslad torv. Det fungerar bäst om stickling får stå under glas i växthus eller drivbänk. Planteras ut på friland sedan de har rotat sig bra.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.