Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 16424 ggr
mariatingsund
2012-02-10 08:45

skadedjur på Benjamin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kanske är fel forum, men ni är duktiga, kan ni se vad det är för skadedjur på bilden? Bladen är från en stor Benjamin fikus som har tappat mycket blad. Eftersom de brukar göra det vintertid, har jag inte kollat förrän nu, och fick se sådana vita kletiga saker med tvålliknande konsistens.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Åsa S
2012-02-10 08:56
#1

Det på bilden är inget skadedjur fikusar brukar ha en sån där vit sockerartad sak precis vid bladskaftet brukar vara intorkad och koncentrerad växtsaft = ganska mycket socker.

mariatingsund
2012-02-10 09:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

då är det bara vänta o se om det blir nya blad på den igen? Den står så ljust så jag fattar inte riktigt varför så många blad gulnar och faller av, plockar upp ett tiotal varje dag minst.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2012-02-10 11:32
#3

Att olika växter ger mycket sockerutfällningar, brukar tyda på en obalans i växten. Det är normalt en åtgärd för att öka motståndskraften mot ev. skadegörare och har ofta samma funktion som kåda på barrväxter. Lite extra ompyssling kan minska sockerutfällningarna.

mariatingsund
2012-02-10 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

typ duscha av och ge näring? Tänkte bara skriva ändå: de vita sockerutfällningarna brukar kännas mer som strösocker, men dessa på min känns som tvål.

Jag tycker ändå att bladen blir så konstiga, bruna i fläckar, så jag undrar på vilket sätt jag ska sköta om den bäst.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Aribigga
2012-02-10 15:48
#5

Eftersom jag förutsätter att du ser till att den inte är torr så kan jag betta varför de tappar så mycket blad just i januari, fabruari och mars. Mer än i november och december då det egentligen är mörkare ute.

Växter som benjaminfikusar behöver upp mot 1000 lux för att växa och må bra, i sverige får de den mängden ljus enbart halva året, sen vår, sommar och tidig höst och det är om de har en bra placering inomhus vid ett fönster som släpper in mycket ljus. Så fort ljuset börjar försvinna utomhus måste växten börja ta av sina reserver. Reserverna räcker dock inte hur länge som hellst och framåt vårvintern måste fikusen tappa blad för att överleva helt enkelt.

ps. Det ser ut som den behöver beskäras.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bjornen
2012-02-10 16:40
#6

Jag skulle misstänka att den behöver några nummer större kruka.

Annons:
Upp till toppen
Annons: